top of page
חיפוש

התיקון בשוק הטכנולוגי הסתיים


מה קורה בטסלה?

משהו עובר על טסלה, ונראה כי המנכ"ל, אילון מאסק, החליט לנקוט בגישה חסרת רחמים על מנת לטפל בבעיות, לאחר יותר משנה של התמקדות בטוויטר (X היום).


טסלה דיווחה בדו"ח הרבעוני האחרון על ירידה בהכנסות וברווחי החברה ברבעון הראשון של השנה, זאת למרות שהרווח הגולמי עלה על הציפיות. הרווח למניה החמיץ את התחזיות, ותזרים המזומנים החופשי של החברה היה שלילי ועמד על 2.5 מיליארד דולר ברבעון - ירידה משמעותית משנה לשנה, בין היתר על רקע השקעה של כמיליארד דולר בתשתיות בינה מלאכותית של החברה.


אילון מאסק, שחזר להתמקד בטסלה לאחר יותר משנה של התמקדות בטוויטר ובייצובה מחדש כ- X, התאכזב מתוצאות הרבעון ובהתאם החליט לפטר 10% מעובדי החברה. על פי דיווח שעלה ב- The Information  הודיע מאסק במייל ששלח לעובדים כי החברה נאלצת לצאת לגל פיטורים משמעותיים, הנובע מהצורך לקצץ בעלויות התפעוליות שלה.


​​עומק הפיטורים בחטיבות מסויימות גרמו כניראה לכעס והתמרמרות של ראשי חטיבות אלו שהתפטרו בעצמם. 

בין הבכירים שעזבו את טסלה לאחרונה:

  • דרו באגלינו: סגן נשיא בכיר להנדסת מערכות הנעה ואנרגיה, עזב באפריל 2024 לאחר 18 שנים בחברה.

  • רבקה טינוצ'י: מנהלת בכירה של עסקי ה-Supercharger, עזבה באפריל 2024.

  • דניאל הו: מנהל תוכניות רכב ויוזמות מוצרים חדשים, עזב באפריל 2024.


בנוסף, דווח כי עזבו עוד מספר מנהלים בכירים בחודשים האחרונים, אך לא פורסמו שמם או תפקידם.

הסיבות לעזיבות כאמור, אינן ידועות באופן ודאי, אך ייתכן שהן קשורות לאופן ועומק הפיטורים בחטיבות מסויימות לפי דרישות של מאסק, ואולי גם בגלל שינויים ארגוניים. טסלה עוברת בימים אלו שינויים ארגוניים נרחבים והתמקדות בתוכנה וב- AI, וייתכן שחלק מהעובדים עזבו בגלל חוסר שביעות רצון מהשינויים הללו.

 

פירוק חטיבת ה-Supercharger  בראשותה של טינוצ'י הוביל לקיצוץ של כ-500 משרות כאמור, ולמעשה לחיסול כל החטיבה. מאסק תירץ זאת בטוויטר בהתמקדות בתחנות טעינה קיימות ושיפור השירות, אך לדעתי ההתפטרויות היו תגובת שרשרת לא מתוכננת שלמעשה תשתק את חטיבת ה- Supercharger לכמה חודשים לפחות. עוד טען מאסק במכתבו כי הוא צפוי לפטר את הצוות האחראי על המדיניות הציבורית בחברה, זאת לאחר שגם ראש הצוות עזב את החברה בחודש אפריל האחרון.

 

תרבות "הארדקור" של מאסק

"אני מקווה שפעולות אלו יבהירו לכולם שאנחנו צריכים להיות קשוחים לחלוטין בכל הנוגע לקיצוצי עובדים והפחתת עלויות בחברה", טען מאסק במייל לעובדים. הוא הוסיף כי "כל מנהל המחזיק בצוות של שלושה אנשים ומעלה ולא עומד במבחן המצוינות והאמינות – יתבקש להתפטר לאלתר".

הקיצוצים האחרונים בטסלה מגיעים שבועות בודדים לאחר שמאסק הודיע ​​על סבב הפיטורים הקודם בחברה, שכלל קיצוץ של מעל 10 אחוזים מכוח האדם. טסלה שלחה הודעות לצוותים שקוצצו ב-14 באפריל, ולעובדים נוספים במהלך אותו השבוע.

 

זו לא הפעם הראשונה בה מאסק שולח מייל מאיים לעובדיו בשעת לילה מאוחרת ומפטר חלק מההנהלה הבחירה. מאסק כבר נקט בשיטה דומה בספייס אקס לאחר שהתאכזב מקצב התקדמות החברה, ולאחר שהשתלט על טוויטר, ודרש מעובדי החברה להתחייב ללוח זמנים "קיצוני וקשוח", או לעזוב.

 

עליות של 15% במחיר המנייה

ביום שני שעבר עלתה המניה של טסלה בצורה משמעותית, לאחר שיצרנית המכוניות החשמליות עברה אבן דרך חשובה להשקת טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המתקדמת שלה בסין.


על פי CNBC  מניית החברה זינקה ביותר מ-15% על רקע תגובת המשקיעים לשמועות סביב ביקורו של אילון מאסק  בסין. טסלה הודיעה יום לפני כן, כי הרשויות הסיניות המקומיות הסירו רשמית את ההגבלות שלהם על מכוניותיה, לאחר שעמדו בדרישות אבטחת המידע של המדינה.


כאמור, המהלך העלה את הציפיות שתוכנת ה- "FSD" של טסלה תהיה זמינה כבר בקרוב בסין, שהוא השוק הגדול ביותר לרכבים חשמליים, אך אני חושב שיקח זמן ממושך יותר להשלים את המערכת ולהתחיל למוכרה בסין. פריצת הדרך של טסלה לקראת הבאת הטכנולוגיה שלה לסין מסמנת ניצחון תודעתי חשוב עבור החברה, בתקופה בה היא מתמודדת עם תחרות קשה בשוק הסיני, כשיריבות מקומיות כמו BYD מגבירות את התחרות שלהן בשנים האחרונות, אך זו טכנולוגיה חדשה והדרך עוד ארוכה.

 

לסיכום, עיקר הכנסותיה של טסלה הן מתחום הרכב, האנרגיה ורשת טעינת הרכבים, והכנסות אלו לא צומחות משמעותית ואפילו יורדות ברבעונים האחרונים. לחברה ייקח עוד כמה רבעונים לפני שהרכבים החדשים שמשיקה טסלה יתחילו להשפיע על סעיף ההכנסות.

 

בנוסף, החברה משקיעה רבות ובונה עתיד של רובוטיקה ו- AI אך ההכנסות מתחומים אלו עדיין זעומות. טסלה עדיין לא מוכרת מכוניות המסוגלות לנוע אוטונומית בצורה מלאה, וכרגע היא מוכרת רק מערכות סיוע לנהג ב"רמה 2", כשהיא משווקת זאת תחת שם המותג נהיגה אוטונומית מלאה מפוקחת "SUPERVISE FSD" . גם תחום הרובוטים, להם מקדיש מאסק את רוב זמנו, עדיין בשלב הפיתוח וייקח לפחות שנה עד שאלו יתחילו להיות פרודקטיביים במפעלי טסלה. בתחום הרובוטים האנושיים ממתינה לטסלה תחרות קשה מאנבידיה שעובדת בתחום זה עם רוב החברות העוסקות בכך. לכן בשנה הקרובה אני לא רואה עליה משמעותית בביצועים הפיננסים של החברה. יחד עם זאת, קשה לצפות מה יהיו ביצועי המניות של טסלה בטווח של שנה.


מכיוון שאין בכוונתנו להחנות כספנו שנה שלמה בטסלה ולהמתין לשינוי, נשקול להסיט לפחות חלק מהשקעותינו לחברות שמוכרות ומרוויחות הון רב מתחום ה- AI כבר היום. אנו עוקבים בימים אלו אחר דיווחי הרבעון הראשון ובהתאם, נעדכן את תיק הפרימיום ככל שנמצא לנכון. אם נבחין שהדברים מתפתחים בטסלה מהר יותר מהצפי, נפעל בהתאם.

 

מה קרה בשבוע שעבר בשווקים? 

שוק ההון חתם שבוע של עליות בעקבות התקררות שוק העבודה והיחלשות הסיכוי להעלאת ריבית.


  • ביום שישי פורסם בארה"ב נתון השינוי במספר המועסקים באפריל המשקף את מצב התעסוקה במדינה. הנתון שפורסם היה 175 אלף מועסקים חדשים, נמוך בהרבה מהצפי שהיה 238 אלף וגם מהנתון הקודם של 315 אלף. המשמעות של הנתון הנמוך מעידה על ירידה בצמיחת התעסוקה, אולי כתוצאה ממחסור בכוח עבודה זמין או ירידה בביקוש לעובדים. זה יכול להוות סימן להאטה כלכלית ולהוביל לשינויים במדיניות המוניטרית והגברת הסיכויים להורדת ריבית.


  • ביום רביעי פורסמה בארה"ב החלטת הריבית של הבנק המרכזי המשמשת ככלי חשוב לשליטה באינפלציה ובצמיחה הכלכלית. הריבית נותרה קבועה על 5.50%, זהה לשתי ההחלטות הקודמות. יציבות הריבית מרמזת על כך שהבנק המרכזי רואה את הכלכלה כיציבה מספיק בשלב זה, כדי להשאיר את רמות הריבית ללא שינוי. נגיד הפד, גרום פאוול, הוריד מהשולחן אפשרות להעלאת ריבית מה שהפיח בשווקים אופטימיות לגבי הורדת ריבית בהמשך השנה וגרם לעליות בשווקים.

 

אירועים חשובים השבוע 

  • ביום חמישי צפוי להתפרסם בארה"ב נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה אשר משמש כמדד למצב התעסוקה ולמצב הכלכלי. זהו נתון שבועי המראה כמה אנשים הגישו תביעה ראשונה לקבלת דמי אבטלה. הנתון הקודם היה 211 אלף תביעות כאשר הצפי לשבוע זה הוא 208 אלף תביעות, שהוא מעט פחות מהשבוע שעבר ומרמז על יציבות יחסית בשוק העבודה. ירידה קלה בתביעות אבטלה יכולה להוביל לתחושה של יציבות כלכלית ותמיכה בביטחון הצרכנים וההשקעות.


  • ביום שישי יפורסם בארה"ב מדד סנטימנט הצרכנים של מישיגן לחודש מאי המשקף את רמת האופטימיות והדאגה שחשים הצרכנים לגבי הכלכלה. זהו אינדיקטור למצב הרוח ולהתנהגות הקנייתית העתידית בקרב צרכנים. הנתון הקודם היה 77.0 נקודות כאשר הפעם הצפי הוא 77.2 נקודות לחודש מאי, שיפור קל מהנתון הקודם. המשמעות וההשפעה של שיפור קל בסנטימנט הצרכנים יכול להוביל לצמיחה בהוצאות הצרכנים, מה שתומך בצמיחה הכלכלית. נתון חיובי יכול להשפיע לטובה על שווקי המניות והצריכה.

 

חברות חשובות בכותרות  

  • אמזון (AMZN), ענקית המסחר האלקטרוני הנסחרת בשווי של 1.94 טריליון דולר, עלתה ב-2% בשבוע החולף לאחר שהפתיעה עם תוצאות רבעון ראשון חזקות, וצמיחה של 13% במכירות שהגיעו לסך של 143.3 מיליארד, מעל התחזיות שעמדו על כ-142.6 מיליארד דולר. רווח החברה היה 98 סנט למניה, גם זה מעל הצפי של 84 סנט. צמיחת ההכנסות נתמכה בעיקר על ידי עלייה של 16% בהכנסות משירותי הענן של אמזון, AWS. למרות ההצלחה, ישנם סימני שאלה לגבי ההוצאות העתידיות של הצרכנים, עם תחזית מאכזבת לרבעון השני עם הכנסות של 144 - 149 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות האנאליסטים של כ-150.2 מיליארד דולר.


  • מניית אדוונסד מיקרו דיוויסס (AMD), ענקית השבבים הנסחרת לפי שווי של 243.4 מיליארד דולר ירדה בשבוע החולף ב-5.3% לאחר שדיווחה על תוצאות רבעוניות פושרות ועל תחזיות מאכזבות למכירות שבבי הבינה המלאכותית שלה לשנת 2024. החברה רשמה רווח של 62 סנט למניה והכנסות של 5.5 מיליארד דולר, שניהם מעל הצפי. עם זאת, צפי לגידול של 500 מיליון דולר במכירות שבבי AI גרם לאכזבה בשוק. מחלקת מרכזי הנתונים של AMD דיווחה על קפיצה של 80% בהכנסות, תוך שמירה על ביקוש גבוה לשבבים המיועדים לשרתי AI.


  • מניית אפל (AAPL) ענקית הטכנולוגיה הנסחרת בערך של 2.8 טריליון דולר עלתה ב-5.7% בשבוע החולף לאחר שהחברה הכריזה על רכישת מניות חוזרת בהיקף שיא של 110 מיליארד דולר. ההכרזה התבצעה לאחר שהחברה היכתה את התחזיות ודווחה על רווח של 1.53 דולר למניה, מעל הצפי ל-1.5 דולר למניה והכנסות של 90.8 מיליארד מעבר לצפי של 90.32 מיליארד דולר ברבעון השני, למרות ירידה של 4% בהכנסות וירידה של 10% במכירות האייפון. מנכ"ל החברה, טים קוק, ציין כי התחרות הקשה בהשוואה לשנה שעברה תרמה לתוצאות אלה.

 

 ביצועי התיקים שלנו

(נכון ל- 6/5/2024)

 

ביצועי תיק הפרמיום

ההשקעה הראשונית בתיק:  100,000 $ (תחילת 2017).

שווי התיק הנוכחי: 3,334,417 $ (עליה מ- 3,083,710 $ לפני שבוע).

העלייה בשווי התיק בשנת 2023: 94.77%.

העלייה בשווי התיק בשנת 2024: 22.59%.

 

תוכלו להצטרף לתיק הפרמיום ולראות מי הן החברות המרכיבות את התיק כאן. מחיר תיק הפרמיום הוא 80 ש"ח לחודש או 960 ש"ח לשנה.

 

ביצועי תיק הבינה המלאכותית

ההשקעה הראשונית בתיק: כ- 100,000 $ (תחילת יולי 2023).

שווי התיק הנוכחי: $184,368 (מ- $185,172 לפני שבוע).

הרווח מיולי ועד סוף 2023: $19,273 או 19.27%.

העלייה בשווי התיק מתחילת השנה (בשנת 2024): 54.35%

ס"ה עלה תיק ה AI ב- 84.04% תוך 10 חודשים מהשקתו.

 

תוכלו להצטרף לתיק הבינה המלאכותית ולראות מי הן החברות המרכיבות את התיק כאן. מחיר תיק הבינה המלאכותית הוא 60 ש"ח לחודש או 720 ש"ח לשנה.

 

מניות מדווחות השבוע

ראו את החברות המדווחות השבוע בטבלה למטה.

 

 

לסיכום

ניראה שבעקבות הבהרת הפד שאינו מתכוון להעלות ריבית השנה וחולשה מסויימת בשוק העבודה שמגדילה את הסיכויים להורדת ריבית, השווקים חזרו לעלות. גם עונת הדוחות נראית טובה בסך הכל עם רמה גבוהה של הפתעות לטובה בשורות הרווחים.


הכלכלה האמריקאית עדיין נראית חזקה עם אבטלה נמוכה אך עולה, וירידה בביקוש לעובדים. נצטרך לראות מה קורה עם האינפלציה שאינה ממשיכה לרדת בינתיים ולכן השוק מעריך שנראה הורדת ריבית רק בהמשך השנה, אולי בספטמבר.


למרות הדחייה בהורדת הריבית, הירידה בסיכוני המקרו והרווחים הטובים של החברות המפרסמות בימים אלו, משפיעים חיובית על כיוון השווקים.

 

השקעות מוצלחות לכולן/ם!

 

תוכלו להירשם לבלוג זה חינם כאן ולהתחיל לקבל במייל מאמרים הדנים בתחום ההשקעות.

תוכלו גם לעקוב אחרינו בטוויטר כאן, שם אנחנו מפרסמים עדכונים קצרים יותר.

 

שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם ויתכן ואנו משקיעים בחלק או בכל החברות המוזכרות במאמר. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.

 

זכרו, המנוי לתיק הפרמיום, תיק הצמיחה ותיק ה- AI הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרמיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.

57 צפיות0 תגובות
bottom of page