מה מצפה לנו ב- 2023 ותחזיותיו של אילון מאסק
top of page
חיפוש

מה מצפה לנו ב- 2023 ותחזיותיו של אילון מאסק


היום על:

· הערכותינו ל- 2023

· אילון מאסק וטסלה


האם ניראה מיתון ב- 2023?

לקראת הכניסה לשנת 2023 והמצב המקרו כלכלי בעולם חשוב לנו להדגיש שרוב הכלכלנים והאנליסטים מאמינים שב- 2023 ניראה מיתון כלכלי משמעותי.

לאור תוכניותיו של הבנק המרכזי בארה"ב ובנקים מרכזיים אחרים בעולם להמשיך בהעלאות הריבית וההידוק המוניטרי, המיתון לדעת רבים, בלתי נימנע.

כך גם לדעתי. רמת החוב של חברות רבות ומדינות רבות גבוהה ואם ריבית של קרוב ל- 5% וספיגה מוניטרית (QT), רבים לא ישרדו.


המשמעות של כך היא שיתכן וניראה שוק תנודתי ביותר והמשך הירידות בשנת 2023. במילים אחרות, יהיה רע יותר לפני שהמצב ישתפר. מתי המצב ישתפר? קשה לדעת אך ההערכות נעות בין 6 חודשים לשנתיים. על כולנו לקחת הערכות אלו בחשבון ולהערך לכך.


יחד עם זאת, בהחלט ייתכן שניראה עליות חדות בשבועות הקרובים. השוק תנודתי מאוד וגם בזמן שוק דובי (יורד) יכולות להיות עליות של עשרות אחוזים.


האם מחירי המניות כבר משקפים מיתון?

מכיוון שרוב הפרשנים והכלכלנים מאמינים שניראה מיתון משמעותי ב- 2023, ייתכן ומחירי המניות, ובמיוחד מחירי מניות הטכנולוגיה, כבר משקפים רמת מחירים של מיתון. היסטורית, קשה למצוא מקרה בו מיתון משמעותי לא הפתיע את השוק ובמקרה הנוכחי, המיתון ב- 2023 הוא בקונצנזוס ולכן כנראה לא יהיה הפתעה.


עוד כמה גורמים מחזקים טענה זו:

1) האינפלציה בשלושת החודשים האחרונים ירדה משמעותית. בחישוב מחודש לחודש, האינפלציה נמוכה מאוד וכבר הגיע לרמות אליהן מכוון הפד של בין 2-3% בחישוב שנתי.

2) זו פעם ראשונה השנה שהריבית על אג"ח אמריקאי לשנתיים, עליה מסתכל הפד, נמוכה מהריבית שמכתיב הפד. ז"א, השוק למעשה משדר לפד שהעלאות הריבית צריכות להסתיים.


הגרף למטה מראה את ריבית הפד (הקו האדום) מול הריבית על אג"ח לשנתיים (הקו השחור), מינואר 2022 ועד דצמבר 2022. בחלק התחתון אפשר לראות גרף המתאר את ההפרש ביניהן שהגיע לרמה שלילית.




במיקרה והפד יעצור את העלאות הריבית ואף ירמוז על ירידה בריבית, ניראה כנראה זינוקים בשוק המניות ובעיקר במניות הצמיחה.


אז מה עם טסלה ומה אילון מאסק חושב על המצב?

טסלה היא השקעתינו העיקרית ולכן חשוב לנו להבין מה קורה בחברה זו ואיך היא תיצלח את המיתון הקרב. טסלה ערוכה טוב יותר מכל חברת רכב אחרת למיתון אפשרי. ללא חובות, עם מכירות גדלות ורווח גולמי ותפעולי גבוהים, השקעות שכבר בוצעו במפעלים חדשים ומשוכללים, עם שורה של מוצרים חדשים בקנה. אני מאמין שטסלה תצא מהמיתון במצב טוב בהרבה מהמתחרים, ולמרות שקשה לחזות את העתיד, תוך כמה שנים היא תהיה אחת החברות הגדולות בעולם.


למעשה, אני מאמין שרבים מהמתחרות בתחום הרכב לא ישרדו את המיתון ויעלמו תוך כמה שנים או שיקבלו מימון ועזרה מהמדינות בהן הן פועלות כדי להמשיך להתקיים.


יחד עם זאת, בזמן מיתון המכירות והרווחים של כל החברות ובמיוחד של חברות המוכרות מוצרים פיזיים יקרים, יכולים להפגע ומחיר המניה יכול לרדת עוד.

למרות שרבים מהמשקיעים בטסלה מאוכזבים ממאסק ומהבטחותיו ואינם מאמינים לו יותר, חשוב להקשיב להערכותיו כי לאורך זמן הוא הוכיח שהוא צופה את העתיד ופועל טוב מאחרים גם אם לפעמים הערכות הזמנים שלו אינה מדוייקות כלל. כאמור, לצפות את העתיד זה דבר קשה ביותר אך מי שרוצה לפעול בשוק ולהשקיע חייב לתת סבירויות שונות לתרחישים אפשריים שונים ואז לפעול לפי סבירויות אלו.


במאמר מחר נביא את דבריו של מאסק והערכותיו לגבי טסלה והשוק.

כללית, בתקופה הקרובה שתהיה סוערת לפי הערכותינו, נפרסם מאמרים קצרים יותר אך לעיתים קרובות יותר, כדי לכסות את ההתרחשויות בשוק ואת הערכותינו.


דוחות רבעוניים השבוע

אלו החברות המדווחות השבוע. שמו לב שמעתה נפרסם באתר (כאן) כל תחילת שבוע את טבלת כל החברות המדווחות תוצאות רבעוניים באותו שבוע.




לסיכום

מחירי מניות הטכנולוגיה ירדו בחדות בשנה האחרונה ואולי ימשיכו לרדת. הדבר נכון גם לגבי טסלה. אבל בטווח ארוך יותר אני חושב שטסלה נמצאת בעמדה טובה יותר מכל האחרים לעמוד בסערת המיתון הזו.

צריכים להיות מוכנים לכך שזו תהיה שנה ואולי אף שנתיים תנודתיות ויתכן וניראה את המניות משמעותית נמוכות יותר. לכן חשוב שיהיו בידינו מזומנים והכנסות שיאפשרו לנו לשרוד תקופה זו ללא מכירה נוספת של מניות.


יחד עם זאת, קשה לדעת מתי יהיה המפנה בכלכלה ויתכן והוא קרוב עד הבחירות ב- 2024. נזכור רק שטסלה מובילה בתחום הרכבים החשמליים, האנרגיה, הסוללות והתוכנה לרכב, היא במצב פיננסי מצויין והכניסה למיתון והריבית הגבוהה רק תרחיב את הפער מחברות מתחרות שמצבת החובות שלהן גדולה עד עצומה במונחים היסטוריים.


נסיים בנימה אופטימית, למרות שאנו רואים חדשות רעות על טסלה כל יום בעיתונות המרכזית. ראוי לציין שטסלה שוברת שיאים כמעט כל חודש ולאחרונה שברה את שיא המכונית הנמכרת ביותר בכל הזמנים בנורבגיה עם מודל Y. שיא שהיה שייך לחיפושית של פולסוואגן משנות החמישים.


השקעות מוצלחות לכולן/ם!


עקבו אחרינו בטוויטר כאן, שם אנחנו מפרסמים עדכונים קצרים על בסיס יומי.


שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.


זכרו, המנוי לתיק הפרמיום ותיק הצמיחה הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרמיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.


76 צפיות0 תגובות
bottom of page