בלומברג: טסלה תפחית את קצב הייצור בסין ב-20%
top of page
חיפוש

בלומברג: טסלה תפחית את קצב הייצור בסין ב-20%


טסלה בסין

חברת טסלה, שירדה אתמול שוב, רשמה בחודש נובמבר שיא מסירות של 100,291 כלי רכב מהמפעל שלה בשנחאי, כך עולה מנתוני איגוד רכב הנוסעים הסיני(CPCA) . בחודש ספטמבר מסרה החברה 83,135 כלי רכב. מדובר על קצב גידול מרשים במסירות הרכבים עם גידול של 69% לעומת אותו חודש ב- 2021 והחברה מצפה למסור מעל 2 מיליון כלי רכב בכל 2023.


למרות מסירות השיא, החדשות הרעות שהתפרסמו בבלומברג הן שטסלה תצמצם בחודש דצמבר ב-20% את ייצור דגם Y במפעלה שבשנחאי, בהשוואה לחודש נובמבר, כך על פי בלומברג. דגם Y הוא הרכב הפופולרי ביותר של טסלה והפחתה בתפוקה גורמת למשקיעים לתהות מה קרה.


טסלה סין הכחישה את הדיווחים לפיהם היא מתכננת לצמצם את התפוקה של דגם Y בשנחאי, זאת בהצהרה לרויטרס. טסלה אמרה שדיווחים בתקשורת הטוענים שהיא תקצץ את התפוקה של חודש דצמבר אינם נכונים, אבל ההכחשות לא מיתנו את החששות.


מדוע שטסלה תפחית את הייצור?

להפחתת הייצור יכולות להיות מספר סיבות:

1. הראשונה היא בעיות ושיבושים בשרשרת האספקה.

2. בעיה נוספת עשויה להיות ירידת הביקוש בסין.

הביקושים אמנם ירדו בסין לאור מצב הכלכלה שם, מדיניות אפס הדבקה וסגרים, אך דווקא עכשיו החליט הממשל הסיני על הפסקת המדיניות של אפס הדבקה וסגרים, דבר שיגרום לפתיחת הכלכלה וכנראה לביקוש גדול יותר.


בנוסף, הממשל הסיני החליט לעצור את התמריצים הממשלתיים לרכישת רכבים חשמליים החל מחודש ינואר הקרוב וזה דווקא אמור לגרום לעליית הביקוש בדצמבר לפני תום הסובסידיות, כך שהורדת קצב הייצור בגלל ירידת הביקוש בסין לא נראית הגיונית.


דעה

כל דו"ח הטוען לקיצוץ ייצור יזום בטסלה אינו הגיוני, מכיוון שהמשימה של טסלה היא לקדם את עתיד התחבורה ברת-הקיימא ולמכור כמה שיותר רכבים - לא להגדיל את שולי הרווח ע"י קיצוץ בייצור. טסלה גם הכחישה את הדיווח ואמרה שאינו נכון, וכך גם אילון מאסק בטוויטר.

אבל נניח לרגע שזהו המצב ויש ירידה בביקוש לרכבים בכלל ולרכבים חשמליים בפרט. כיום צי הרכב העולמי הוא 1.4 מליארד רכבים והרכבים החשמליים מהווים רק 3% ממנו.

בתקופת מיתון, מכירות הרכב מוערכות בכ- 40 מליון רכבים בשנה לפחות. מכירות הרכב החשמלי השנתיות מהוות 13% מסך מכירות הרכב בעולם או כ- 5.2 מליון רכבים ומספר זה נמצא בקו עליה תלול.

אם יש ירידה חדה בביקוש לרכב חדש, תעדיף טסלה להוריד מחירים לפני קיצוץ בייצור וכך להגדיל את הספקת הרכבים, להגדיל את סך המכירות וכניראה להגדיל את סך הרווחים, גם אם שולי הרווח ירדו. עם רווח גולמי של 29% ורווח תפעולי של 20% , יכולה טסלה להוריד מחירים כדי להגדיל ביקוש וזאת לפני קיצוץ בייצור. טסלה היא חברת הרכב החשמלי היחידה שמרוויחה ממכירת רכב חשמלי (ללא סובסידיות) ולכן תוכל לעשות זאת לפני כל חברה אחרת ועדיין להרוויח.


לירידות אתמול של כל השוק תרמו גם גורמים נוספים כמו הדלפה של הפד, דרך הכתב המכונה "ניק" מהוולסטריט ג'ורנאל, שעליית הריבית תימשך גם אם תתמתן בדצמבר. לחברי הפד אסור לדבר בתקופה זו שלפני החלטת הריבית שתהיה ב- 15/12, אך הם מתקשרים עם המשקיעים דרך הדלפות בוולסטריט ג'ורנל. מניות צמיחה רבות ירדו אתמול בחדות בעיקבות הכתבה והחששות שהפד ימשיך בהידוק המוניטורי ויכניס את הכלכלה למיתון.


לסיכום

טסלה כחברה, גדלה במהירות בתקופה בה רוב החברות מורידות את תחזיות הרווח והמכירות, אך כיום טסלה = אילון מאסק, ואילון מאסק נילחם בכל העולם דרך טוויטר. הוא נילחם על הישרדותה של טוויטר כחברה, בעד "חופש הדיבור", ונגד גורמים רבי עוצמה כמו הממשל, נשיא ארצות הברית, המדיה המרכזית בארה"ב וגורמים נוספים. גורמים אלו משיבים מלחמה דרך ידיעות וכתבות שונות, דבר הפוגע במניית טסלה ואולי אף בביקוש למוצרי החברה. נקווה שהדברים ירגעו.


ב- 13 לדצמבר לפני פגישת הפד הבאה, יפורסם מדד המחירים של חודש נובמבר. ב- 15 לדצמבר יפרסם הפד את החלטת הריבית שכניראה תהיה העלאת הריבית ב- 0.5% אם המדד יפתיע, הוא לא יפתיע בצורה קיצונית. אם המדד יפתיע שוב לטובה ויצביע על המשך התמתנות האינפלציה, יתכן ונגיד הפד, ג'רום פאוול, ימתן את הטון הניצי שאימץ בחודשים האחרונים וינסה להרגיע את השווקים החוששים ממשבר כלכלי.


כדאי להזכיר שוב, שרוב האנאליסטים, כולל מייקל בארי הזכור מהסרט "ביג שורט", עדיין צופים ראלי סוף שנה בחצי השני של דצמבר – תחילת ינואר ומיתון או משבר כלכלי בשנה הבאה, 2023.


השקעות מוצלחות לכולן/ם!


שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.


זכרו, המנוי לתיק הפרמיום ותיק הצמיחה הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרמיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.

70 צפיות0 תגובות
bottom of page