כמה שווה טסלה עם כניסתה למדד והשקעות בחברות צמיחה מהירה
top of page
חיפוש

כמה שווה טסלה עם כניסתה למדד והשקעות בחברות צמיחה מהירה

26/11/2020

מה היום?

  • לאחר עליה של 40% בשבוע האחרון במניית טסלה, האם העליות הסתיימו או שזה רק תחילת הסיפור?

  • מהו השירות החדש אותו נציע בקרוב? תיק חברות "הצמיחה המהירה".


מה יהיה המחיר של טסלה עם כניסתה למדד ה S&P500


היום השווקים סגורים בארה"ב לרגל חג ההודיה (Thanksgiving), אך בששת ימי המסחר האחרונים מאז מאמרנו האחרון לפני שבוע, בו דיווחנו על כניסת טסלה למדד ה S&P 500 ב 21 לדצמבר, עלתה טסלה בכ 40%. כזכור, במאמר זה כתבנו: "...שקרנות הסל העוקבות אחרי מדד ה S&P 500 צריכות לרכוש מניות בכ 53 מיליארד דולר תוך זמן קצר, וקרנות המשוות ביצועיהן למדד ה S&P 500 (נקראות גם קרנות בנצ'מרק למדד הS&P 500 ) צריכות לרכוש מניות בשווי של כ 76 מליארד דולר. יחד, מדובר על סכום גדול יחסית של כ 120 מיליארד דולר".


לפי בדיקה של גולדמן זאקס שהתבצעה השבוע, בסוף ספטמבר 2020 ל 90% מקרנות הבנצ'מארק לא היו כלל מניות טסלה בתיקיהן. בהנחה שלשאר 10% קרנות הבנצ'מארק יש מספיק מניות טסלה בתיקיהן, הרי שמדובר בסכום של 68 מליארד דולר (76 מליארד * 90%) שקרנות הבנצ'מארק צריכות כניראה לרכוש עדיין.

לעומת זאת בקרנות האינדקס אין עדיין מניות טסלה, כי הן רוכשות את המניות לפי משקלן במדד ה S&P500 והרי טסלה לא נכללה במדד ולא תיכלל עד ה 21 לדצמבר. מכאן, הערכתנו היא שקרנות אלו ירכשו את המניות הנחוצות להן בעיקר בדצמבר לקראת התאריך הקובע, 21 בדצמבר, ואולי גם קצת אחריו. כאן מדובר בעוד סכום של כ 53 מיליארד דולר שעל קרנות האינדקס לרכוש. לכן הסכום הכולל שעל קרנות האינדקס והבנצ'מרק לרכוש עד הכללת טסלה במדד ה S&P500, הוא כ 121 מליארד דולר. מדובר על כ 38% מהמניות החופשיות של טסלה.


שימו לב שבששת הימים האחרונים מאז ההכרזה על הכנסת טסלה למדד, מניית החברה עלתה ב 6% בממוצע יומי. מה שמעניין יותר הוא שמחוץ ליומיים הראשונים, בהם מחזור המסחר היה כפול מהממוצע היומי, בשאר הימים מחזור המסחר היה נמוך מהממוצע היומי ועדיין המניה עלתה בכ 6%. מכאן אפשר להניח שביקוש קטן יחסית גורם למניה לעלות בחדות, דבר המצביע על עודף קונים ומחסור במוכרים.


המחזורים הקטנים מצביעים על כך שקרנות האינדקס וקרנות הבנצ'מארק עדיין לא החלו ברכישות הגדולות שעליהן לבצע ושהן צריכות עדיין לרכוש את רוב המניות להן הן זקוקות כדי לאזן את תיקייהן לקראת ההכללה במדד. בהנחה שמדובר ב 38% מכלל המניות החופשיות בטסלה הרי שלא ברור לי איך יעשו זאת מבלי שהמניה תזנק למחירים גבוהים מאוד.


נראה שגם וועדת המדד חושבת כך וזו הסיבה שנתנו לקרנות יותר מחודש להתכונן לכך ואף פרסמו שאלות התייעצות עם המשקיעים "אם יעדיפו להכליל את טסלה במדד בפעימה אחת ב 21 לדצמבר, או בשתי פעימות שיסתיימו ב 21 בדצמבר". נראה שוועדת המדד עצמה לא יודעת כיצד להתמודד עם חברה בעלת שווי שוק כל כך גבוה והתנהלותה נראית כמו "כיסוי ישבנה" לקראת הבאות.


מעניין כיצד המניה תגיב לביקושים החריגים עד סוף החודש הבא. קשה לי להאמין שהעליה החדה בימים האחרונים היא סוף הסיפור ונראה לי שעוד תהיינה עליות תלולות במניה. אנחנו נמשיך לעקוב ולראות מתי המחזורים גדלים. זה יהיה סימן שהקרנות מתחילות לרכוש.



השקת שירות חדש - חברות "הצמיחה המהירה"


לאחר תקופה ארוכה יחסית של חיים תחת הקורונה, העולם נמצא במשבר כלכלי עם הרבה אי-וודאות, גם כתוצאה מהמגיפה וגם כתוצאה מחילופי השלטון בארה"ב.

אז האם עדיין כדאי להשקיע בשוק ההון? ואם כן באיזה חברות?

אנחנו מחפשים חברות שיכולות להכפיל את ערכן כמה שיותר פעמים. שכן, חשוב שהתשואות שלנו יעלו ואף יכפילו את עצמן, ללא קשר לגודל החברה.

לחברות קטנות יש הרבה יותר פוטנציאל לצמיחה מאשר לחברות ענק. אחרי הכל, יש כמות מוגבלת של כסף ועושר בעולם בכל נקודת זמן, וצריך הרבה יותר כסף כדי להעלות את שוויה של חברה בשווי 100 מליארד דולר לעומת חברה השווה "רק" 100 מיליון דולר.


רק חישבו כמה כסף יידרש להכפיל את השווי של חברת אפל, בעלת שווי שוק של שני טריליון הדולר.


כמה כסף צריך לזרום למניה? ומה אפל יכולים לעשות כדי להצדיק זאת? ליצור משהו חשוב יותר מהאייפון, שהוא כנראה אחד מחמש או 10 היצירות המשפיעות ביותר בהיסטוריה המודרנית?

או, כמה כסף צריך כדי שאמזון תעלה ב 100%, לשווי 3 טריליון דולר, וכמה צריך כדי שחברה בשווי מיליארד דולר "בלבד" תעלה ב 100%?

לכן, אם אתם מחפשים מניות עם פוטנציאל גדילה של פי 5, 10 או אפילו 20, הסיכוי הטוב ביותר שלכם הוא להתמקד במניות קטנות.

מחקר שנעשה במוטלי פול (Motley Fool) מראה שככל שההמלצות שלהם היו על מניות קטנות יותר, כך המשקיעים הרוויחו יותר!


ראו את התרשים שלהלן, הבוחן את התשואה הממוצעת מכל המלצה רשמית שעשתה מוטלי פול אי פעם.



* מחקר אפקטיבי 10/23/2020. מחושב מתוך 2,254 המלצות בשירותי הפרימיום של מוטלי פול.

המספרים לא משקרים. מבין כל ההמלצות שעשתה מוטלי פול, חברות עם שווי שוק של מעל חמישה מיליארד דולר, נתנו תשואה הנמוכה ב 192% בממוצע להמלצה.

אך ככל ששווי השוק של המלצתם הולכת וקטנה, התשואות הממוצעות של החברה הולכות וגדלות.

לדוגמה אפשר להביא את פייבר הישראלית (FVRR), אחת ממניות הפרימיום בה אנחנו משקיעים בשנה האחרונה. החברה צמחה משווי של 700 מיליון דולר לפני קצת פחות משנה, ליותר מ 7 מיליארד דולר היום.



במלים אחרות, פייבר עלתה מ 20.20$ ב 9 לדצמבר 2019, ל 203 $ היום. יותר מפי 10 (1000%) תוך פחות משנה.


שימו לב שבתחילת המשבר הנוכחי היא גם ירדה בכ 20%, אך לאחר מכן זינקה לגבהים חדשים כי היא גם המרוויחה הגדולה מהקורונה.

אז למה לא כולם משקיעים במניות הקטנות ומרוויחים המון?

אם הנתונים של וול סטריט עצמה מראים שההשקעה בחברות קטנות היא כל כך רווחית, מדוע הם לא מנצלים זאת להשקעות בעצמם?

התשובה היא שהשקעה במניות קטנות עובדת טוב עבור משקיעים קטנים, אך אינה רלוונטית לקרנות ומשקיעים גדולים.

היתרון הגדול שלנו בהשקעות כמשקיעים קטנים, מול למשל בנקים בוול סטריט, חברות השקעה ומנהלי קרנות גידור המנהלות סכומים של מיליארדים, הוא שלכסף הגדול לא שווה להתעסק עם השקעות כה קטנות. האנליסטים אינם מסקרים מניות אלו ולכן הן "מתחת לרדאר" עבור המשקיעים הגדולים. אפשר לקרוא ניתוח של אנאליסט זה או אחר על אפל, אמזון או פייסבוק מדי יום, אך קשה היה למצוא ניתוח על פייבר לפני שנה וחצי לדוגמה.

לכן, זיהוי מוקדם של חברות מוצלחות ומהפכניות לפני שרוב המשקיעים מזהים אותן, יכול ליצר תשואות חריגות.

עבור משקיע כוורן באפט, השקעה בחברה בשווי מליארד דולר או פחות היא בזבוז זמן ומשאבים, כי גם אם תעלה ב 20%, הסכום אותו ירוויח על השקעתו בחברה, אינו משמעותי.

כדי להבין מדוע השקעה בחברות קטנות נותנת לכם יתרון כה חזק, צריך רק ללמוד את ההיסטוריה של וורן באפט. באפט עצמו אמר שהוא היה שמח לקבל שוב את היתרונות שיש לנו כמשקיעים בחברות קטנות.

למעשה, הוא אמר שאם יתמקד רק בהשקעה במניות קטנות, הוא יכול להבטיח תשואה של 50% בשנה.


ובאמת, בשנות השבעים והשמונים, כאשר ברקשייר הת'אווי של באפט הייתה חברה קטנה שהצליחה לאתר מניות קטנות, התשואות שלו עלו על תשואות השוק בכ 50%!


ראו את תשואות ברקשייר האטוויי לעומת תשואות המדד:


ניתן לראות שביצועיו הידרדרו בשנים האחרונות ושבשנים עברו ביצועי חברת ההשקעות שלו היו טובים ממדד המניות. עם השנים ביצועיו ירדו ובשנים האחרונות חברתו אף נותנת תשואה נמוכה מהמדד של 500 החברות הגדולות (S&P500). אפשר לראות זאת בבירור בגרף הבא:



הגרף מתאר את ביצועיי ברקשייר רק עד 2016. אך אם נמשיך את הגרף עד 2020 נראה שמצבו של וורן באפט אף גרוע יותר. הסיבה העיקרית לכך היא ההימנעות שלו מהשקעה בחברות טכנולוגיות (חוץ מאפל ולאחרונה אמזון), שצמחו מחברות קטנות והפכו להיות החברות הגדולות ביותר בעולם היום במונחי שווי שוק, כמו מיקרוסופט, אמזון, גוגל, פייסבוק, עליבבה ועוד.


יש אומרים שהוא בונה פוזיציה ומשקיע סכומים ניכרים בטסלה היום. אם זה נכון, אז הוא כנראה התאים עצמו למצב והבין שהשקעות הערך של ברקשייר האת'וויי אינן מתאימות לתקופה זו של האצת ההתפתחויות הטכנולוגיות.


חברות מבטיחות שנמצאות בתחילת דרכן, עם מוצר מעולה, מנכ"ל והנהלה מצוינת ובעלות שווי שוק נמוך יחסי, הן החברות שיביאו לתשואה הגבוהה ביותר בשנים הבאות. אנחנו מחפשים אותן, למרות שהן גם חברות מסוכנות יותר. למרות הסיכון, יש לזכור את הכלל הפשוט הבא: תוכלו להפסיד רק את מה שהשקעתם בחברה. אך אם החברה תעלה פי 20, תרוויחו פי 20 מהשקעתכם.

ב 12 למאי 2020, פרסמנו למנויי שירות הפרימיום דוגמאות לכמה חברות טכנולוגיות שעשויות להכפיל את שוויין כמה פעמים בשנים הבאות. בואו נראה מה קרה בחברות אלו תוך שישה חודשים:


  • אפווארק (Up-Work - (UPWK, עלתה מ 10.51 ל 34.24 היום. רווח של יותר מ 240%.

  • וויקס - WIX הישראלית, עלתה מ $165.83 ל $254.79 היום. רווח של 54%.

  • פייבר הישראלית – FIVERR. עלתה מ $54.56 ל $203.29 היום. רווח של 274%.

  • פלטון (PELETON – (PTON, עלתה מ $46.17 ל $106.72 היום. רווח של 130%.

  • לייב פרסון הישראלית (LivePerson – (LPSN. עלתה מ $36.24 ל $54.11 היום. רווח של 50%.

אם הייתם משקיעים סכום שווה בכל אחת מהחברות האלו, תשואת התיק שלכם הייתה 149.6% בשישיה חודשים. תשואה לא רעה כלל לחצי שנה. חברות אלו אינן גדולות והן בשלב הצמיחה המהירה שלהן ולכן ראוי להשקיע בהן בזהירות ורק חלק מהתיק.


אנחנו שוקלים להתחיל שירות חדש בנושא זה – "חברות הצמיחה המהירה", שיאפשר להשקיע לפחות חלק מתיק המניות שלכם במניות עם פוטנציאל צמיחה מהירה. נשמח אם תענו על שאלה אחת בסוף המאמר כדי להבין האם השירות מעניין אתכם.

לסיכום

העולם נמצא היום במשבר כלכלי בעקבות המגפה. זמנים כאלו טומנים סיכונים אך גם מייצרים הזדמנויות גדולות.

הבנת עובדה זו, יחד עם העובדה הסטטיסטית שחברות קטנות צומחות הרבה יותר ומהר יותר מחברות גדולות, יכולה להקפיץ את התשואות אותן אנחנו מפיקים מהשקעותינו.

שירות הפרימיום מתאר תיק מאוזן, יציב שלוקח בחשבון זעזועים ומשברים בלתי צפויים העלולים להתרחש בתקופה סוערת זו, יחד עם פוטנציאל צמיחה גבוה.


שירות "הצמיחה המהירה" מתאר תיק שייעודו תשואה מקסימאלית, כשהסיכון גם הוא גבוה יותר, כך שתוכלו לשקול השקעה של כ 5%-20% מתיקכם בחברות הצמיחה המהירה.


אנא כתבו העדפתכם בהערות למטה ("מעניין"/"לא מעניין") כדי שנוכל להבין מה ההתעניינות בנושא. אין כל התחייבות בשלב זה. תודה!


במאמר זה אנחנו משתפים אתכם בשיקולינו ודעותינו בביצוע השקעות, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לנהל את השקעותיכם ועל כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.


השקעות מוצלחות לכולם!


242 צפיות10 תגובות
bottom of page