אינדיקטורים מדאיגים ומניות הצמיחה המהירה
top of page
חיפוש

אינדיקטורים מדאיגים ומניות הצמיחה המהירה

עודכן: 23 בפבר׳ 2021


כפי שכתבנו לפני כחודשיים, אינדיקטורים רבים מראים שמחירי המניות בשווקים השונים גבוהים מאוד. העובדה ששווי שוק המניות כמעט כפול מהתוצר המקומי הגולמי הצפוי ברבעון הנוכחי בארה"ב היא נורת אזהרה. מאז מאמרנו האחרון בנושא זה, לפני כחודשיים, שווי שוק החברות בשווקים השונים רק עלה ואיתם המדדים.


השוק רותח


כזכור, האינדיקטור המועדף על וורן באפט, יו"ר חברת ברקשייר התאוויי, לחיזוי ביצועי שוק המניות בארה"ב בוחן את היחס בין שווי השוק המצרפי של כל החברות הבורסאיות בארה"ב לבין התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב. יחס זה, שנסק לפני התפוצצות בועת הדוט-קום וכמו כן בחודשים שקדמו למשבר הפיננסי ב-2008, הוכתר על ידי באפט , במאמר שפירסם בשנת 2001, "כאינדיקטור הבודד הטוב ביותר להערכת שווי המניות".



היחס בין השניים עבר את השיא של בועת הדוט-קום עוד ב-2019, אך בשבועות האחרונים נשמע צלצול הפעמון הרועם של האינדיקטור הוותיק, גם ביחס למגמה של השנים האחרונות. עם שווי שוק מצרפי כמעט כפול מהתוצר המקומי הגולמי הצפוי ברבעון הנוכחי, האינדיקטור של באפט המריא לרמתו הגבוה ביותר עד כה. זאת לפי ניתוח של אנליסטים מהבלוג Current Market Valuation, האומרים שמדובר במצב של "הערכת יתר חריפה" של השוק.


זיכרו שאנו צופים שחברות טכנולוגיות רבות יאיצו את גדילתן בשנים הבאות, אך האם כל מחיר אליו עולות המניות מוצדק ומדובר באזעקת שווא נוספת מיני רבות שנשמעו בשנים האחרונות? או שאנחנו עשויים לראות תיקון חד בחודשים הבאים?


בהתבסס על הריבית הכמעט אפסית שקובע הבנק הפדרלי של ארה"ב, מדיניות רכישת האג"ח שלו, התמריצים הרבים שנועדו להגדיל את הצמיחה לאור המגפה וכן העדר אלטרנטיבות רבות להשקעה, בהחלט יתכן ונראה המשך עליות בחודשים הקרובים. אך התיקון יגיע. מכיוון שלא ברור לנו מתי ומחירי חברות הטכנולוגיה עולים בטווח הארוך, כדאי להכין עצמנו בצורה הנכונה (ראו פירוט בהמשך) ולא להיות מודאגים יותר מידי מתיקון אפשרי.


נכון לעכשיו, משקיעים רבים בטוחים שההתאוששות ממגפת הקורונה ותוכנית התמריצים שהוצגה לקונגרס תעצים את היחס במדדים המדוברים, ולא חוששים מהערכות השווי הגבוהות של השוק. ג'רום פאואל, יו"ר הבנק הפדרלי שנאם בניו יורק השבוע, הדגיש שוב שמדיניות ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי לא צפויה להשתנות בזמן הקרוב.


עדיין, הנתק של האינדיקטור של באפט מהמגמה ארוכת הטווח הוא אחד מיני רבים. כלי הערכת ערך אחרים עלו מעל שיאי העבר שלהם בעקבות העלייה המחודשת והחדה של השווקים לאחר הנפילה של תחילת המגפה. חלק מכלי הערכה אלו הם מכפילי המכירות (מחירי מניה ביחס למכירות החברה) שנסחרים במכפילים גבוהים מאוד ברמה ההיסטורית, מכפילי רווח ומחיר מול ערך החברה בספרים - כולם כלי הערכה שנמצאים הרחק מעל הערכים בהם היו בזמן בועת הדוט-קום, שרבים מהמשקיעים חשבו שהם תרחיש קיצוני וחד פעמי.


לכן, צריך לפעול בזהירות בחודשים הבאים ושווה להמתין למחירים נוחים יותר במקרה ותרצו להגדיל השקעות. אני מעריך שיהיו השנה גם ירידות ותיקונים שיאפשרו זאת. צריך להיות סבלניים וכשירידות כאלו מתרחשות זה כואב, אך כמשקיעים מנוסים אנו יודעים כי עם הירידות בשוק באות גם הזדמנויות קנייה במחירי סוף עונה.


כיצד להתכונן לתיקון או לשוק תנודתי?


האם אתם מוכנים - נפשית וכלכלית לתיקונים? הנה כמה נקודות שיכולות לעזור להתכונן לתיקון, למרות שאיננו יודעים בדיוק מתי יגיע:

1) בידקו את המצב האמיתי של כל חברה בה השקעתם. לאחר שהשוק עולה לאורך זמן, אנו נוטים להתעצל ולהשאיר בתיק חברות במצב לא טוב. אם בחרתם מניות נבחרות שלנו ממניות הפרימיום - אין מה לדאוג. אך אם אתם משקיעים גם בחברות אחרות - בידקו אותן לעומק. האם אלו חברות הנשענות על יסודות רעועים ויהיה להן קשה לעמוד בזמנים קשים? אלה חברות הנוטות לרדת יותר בתיקון. המאזן הוא המקום למצוא את המידע הזה, כמו גם - האם העסקים ממונפים יתר על המידה? האם הם לקחו הלוואות לקניה חוזרת של מניותיהם ו/או חלוקת דיווידנדים (ראו מקרה פורד, GM, GE ורבות אחרות)?


2) ודאו שיש לכם הכנסה מספקת ומזומנים מחוץ למניות כדי לשרוד לפחות שנתיים. לא כדאי למכור מניות כדי לגייס מזומנים לאחר ירידות בשוק. אנו לא ממליצים על שימוש בחשבונות ממונפים (מארג'ין) בהם אתם קונים מניות במינוף, או מינוף מסוג אחר. אם יש לכם, רצוי לסגור את המינוף.


3) אל תנסו לתזמן את השוק על ידי מכירת מניות (אלא לצרכים הנ"ל). אנחנו לא יודעים מתי יתרחש תיקון או מתי המגמה תשתנה. גם בתי ההשקעות וגם המומחה התורן אינם יודעים. מצד שני, ייתכן שתרצו לשמור חלק מהתיק במזומן, כך שתוכלו לנצל את התיקון כאשר יגיע. כמה? זה תלוי בהעדפות האישיות שלכם - חלק מהמשקיעים אוהבים להיות מושקעים באופן מלא כל הזמן, וחלק לא. אני חושב שאחרי תקופה של עליות חדות כמו בחודשים האחרונים רצוי להחזיק 10% עד 20% מהתיק שלכם במזומן.


4) חברות רבות לא ישרדו את משבר הקורונה. שיקלו להשקיע בחברות שתעמודנה יפה במיתון בעקבות המגפה או בתיקון. בחברות הטכנולוגיה בהן אנו משקיעים, יש מזומן ושווה ערך מזומן לשנים של פעילות, ללא צורך בגיוס נוסף. רובן מחזיקות כמויות גדולות של מזומן, כך שמיתון או ירידת מחירים בשוק רק יקל עליהן לרכוש חברות וטכנולוגיות משלימות. לחלקן אין כלל חובות. כולן עם מובילות טכנולוגית ברורה והמאזן שלהן חזק ביותר.


אין לחץ לעשות את הנ"ל ותוכלו לעשות זאת במחירים הנוחים לכם. זיכרו שכסף חדש ומשקיעים חדשים נכנסים לשוק דרך הפלטפורמות החדשות כל העת והמחירים יכולים להמשיך ולעלות בחודשים הבאים.


כמה מילים על חברות הצמיחה המהירה


כזכור, אנחנו רוצים להשיק שירות חדש - חברות הצמיחה המהירה. לשירות זה אנו אמורים לבחור את החברות הטכנולוגיות שאנו מעריכים שתצמחנה באופן המהיר ביותר מבין חברות הטכנולוגיה, כשאנו מחפשים את החברות שיעלו פי 10 או 20 ב 5 עד 10 השנים הבאות. החברות אמורות להיות לא גדולות יחסית, כדי שפוטנציאל הגדילה שלהן יהיה מקסימלי.


נרצה להשקיע בחברות הנמצאות בסקטורים שמתחילים את צמיחתם התלולה, כמו בינה מלאכותית ורפואה גנטית, או סקטורים שכבר נמצאים בצמיחה מואצת כמו טכנולוגיית הענן, תחום ה"תוכנה כשירות" (SAAS) וחברות שיובילו את ה G5.


כשאנו בוחנים את החברות השונות לתיק הצמיחה המהירה (ובדקנו כבר עשרות חברות), אנו רואים ששווין עלה רק בחודשים האחרונים במאות אחוזים ואם המחיר של חלקן בתחילת הבדיקה עוד היה סביר, כיום הוא נראה מוגזם ויתכן שאף החל בתיקון. השוק כל כך דינמי ותזזיתי שתוך כדי בדיקה החברה הופכת ליקרה מדיי ויוצאת מהתיק.

צריך לזכור שתחום כמו הרפואה הגנטית אמנם מאיץ, אך עדיין מתפתח לאט יחסית. אישור פרוצדורה רפואית חדשה יכול לקחת שנים ולעלות מיליארדים. לכן, עליה של מאות אחוזים תוך כמה חודשים בחברות רבות בתחום נראית מוגזמת.

כדי להיכנס לשוק בצורה הדרגתית אנו נפרסם את השירות החדש בקבוצות של ארבע חברות כל כמה שבועות, ועד 20 חברות סך הכל, כאשר השקעה בכל חברה תהיה שווה בשיעורה – השקעה של 5%.


הערה חשובה: משקיעים רבים ביקשו וגם קיבלו טיפים לגבי חברות שעשויות להיכנס לתיק הצמיחה המהירה. חלק מהחברות שהוזכרו בשיחותינו עלו בעשרות ומאות אחוזים. זיכרו שעליכם לבדוק בעצמכם אם המחירים ושווי החברות עדיין הגיוני ואם הגעתם למסקנה שלא, עליכם לפעול בנידון בהתאם.


לסיכום


אנחנו לא רואים סיבות לתיקון משמעותי בחודשים הקרובים, אך המחירים גבוהים ואף חסרי היגיון לעיתים ולכן התקופה הקרובה עשויה להיות תקופה תנודתית, בה כל תירוץ ישמש למימוש. לפיכך, עשויות להיווצר הזדמנויות. היכולת לממש הזדמנויות אלו תלויה ברמת הנזילות שיצרתם בתיק ההשקעות שלכם. קשה לשקול ולקבל החלטות נכונות כשאתם בעין הסערה ולכן עדיף לתכנן זאת מראש. חישבו על טווח של 5 השנים הבאות. איפה החברות בהן אתם משקיעים יהיו אז וכמה הן תהיינה שוות? אנחנו כאמור, מעריכים שרוב המניות בהן אנו משקיעים בתיק הפרימיום ובמיוחד אלו שנפרסם "בחברות הצמיחה המהירה" תהיינה בעלות ערך גבוה משמעותית ממחירן היום, והעליה תהיה אקספוננציאלית בשנים הבאות.


השקעות מוצלחות לכולם!


שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.

232 צפיותתגובה 1
bottom of page