מקרו ותקרת החוב של ארה"ב
top of page
חיפוש

מקרו ותקרת החוב של ארה"ב

האם יעלו את תקרת החוב עד סוף החודש כדי להימנע מ"חדלות פירעון"?

בשבועיים הקרובים כל העיניים תהיינה נשואות לקונגרס שאמור להעלות את תקרת החוב של ארה"ב כדי להימנע מ"חדלות פירעון" של ארה"ב שתתרחש, לפי שרת האוצר של ארה"ב - ג'נט ילן, אם תקרת החוב לא תעלה עד תחילת יוני.


הרפובליקנים דורשים מהמממשל הדמוקרטי לקצץ ולאזן את תקציבו "הבזבזני" של הממשל הנוכחי כדי להסכים להעלאת תקרת החוב. לדבריהם הוצאות חסרות אחריות, מגדילות את החוב הלאומי וגורמות לאינפלציה הגבוהה.


האם יגיעו בקונגרס של ארה"ב להסכם עד סוף החודש בין הרפובליקנים לדמוקרטים כדי להמנע מחדלות פירעון של ארה"ב? לדעתי לא בטוח.


ראו מה אמר דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני המוביל לנשיאות, בשבוע שעבר בראיון ל- CNN:



מבלי להיכנס לפוליטיקה, יש הרבה אמת בטענות הרפובליקנים על תקציב בזבזני ולא מאוזן של הממשל. תשלומי הריבית בלבד על החוב (באדום), שעומד היום על כ- 33 טריליון דולר, מגיעים כבר לגובה ההוצאה על תקציב הביטחון של ארצות הברית (כחול):



שימו לב לעליה התלולה בחוב בשנים האחרונות שנבעה גם ממגפת הקורונה.


חדלות פירעון של ארה"ב, אפילו לתקופה קצרה, יכולה לגרום לירידות חדות בשווקים הפיננסים ולהרבה "תקלות" בכלכלות בעולם.



מה קרה בשבוע שעבר?

  • ביום רביעי שעבר פורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן (CPI) השנתי לאפריל. זהו נתון חשוב מאוד המודד את השינוי במחירי הסחורות והשירותים הנרכשים ע"י הצרכנים. הנתון שפורסם, עליה שנתית של 4.9% היה מתחת לצפי לעליה שנתית של 5%. השפעתו של נתון זה גבוהה והוא מהווה גורם חשוב עבור הבנק המרכזי בקבלת החלטות ריבית. ככל שהאינפלציה נמוכה יותר הלחץ להמשך העלאת הריבית נמוך יותר.

  • ביום חמישי התפרסם בארה"ב מדד המחירים ליצרן (PPI) השנתי לאפריל המודד את השינוי במחירי הסחורות והשירותים שתהליך ייצורם הושלם ושנמכרו על ידי היצרנים. הנתון שפורסם, עלייה של 2.3% בשנה, נמוך מהצפי ל- 2.4%, והמשמעות היא שהאינפלציה יורדת בקצב גבוה מהצפי. ההתקררות במחירים ליצרן, משינוי שנתי של 2.7% בחודש שעבר ל-2.3% לעומת צפי ל-2.5% כמו ירידת מחיר הנפט (WTI) ל-70.1 דולר לחבית הפתיעו (הירידה גם בגלל התחזקות הדולר).

  • ביום שישי פורסם בארה"ב מדד סנטימנט הצרכנים של מישיגן לחודש מאי. המדד מבוסס על סקר של כ–500 צרכנים המתבקשים להעריך את הרמה היחסית של המצב והתנאים הכלכליים הצפויים. הנתון שפורסם היה 57.7 והיה נמוך מהצפי ל-63.0. המדד משקף את רמת אמון הצרכנים בכלכלה. המשמעות של הנתון שפורסם היא שאמון הצרכנים בכלכלה היה נמוך יחסית וירד משמעתית לעומת הצפי.


מה השבוע?

כאמור, כל העיניים תהיינה נשואות השבוע לשיחות על העלאת תקרת החוב של ארה"ב ע"י הקונגרס, כדי להמנע מ"חדלות פירעון" של ארה"ב שאמורה לקרות בתחילת יוני אם לא תעלה תיקרת החוב. לפי ג'נט ילן – שרת האוצר של ארה"ב, אם לא תעלה תיקרת החוב עד תחילת יוני, הכסף שבידי הממשל לא יספיק לשלם את כל חובותיו כבר בתחילת יוני והממשל האמריקאי יכנס לחדלות פרעון.


כזכור, היו מקרים כאלו בעבר וכולם מקווים שעד קרוב לסוף חודש מאי יימצא פתרון בין הרפובליקנים בקונגרס לממשל הדמוקרטי, אך לאור המרחק בין עמדת הממשל והרפובליקנים בקונגרס יתכן ולא יגיעו להסכם עד סוף החודש.


השבוע גם יתפרסמו נתונים פחות חשובים בארה"ב כמו מדד המכירות הקמעונאיות לאפריל המודד את השינוי בערך הכולל של המכירות הקמעונאיות, מדד אישורי הבניה לאפריל המודד את השינוי במספר אישורי הבנייה החדשים, וביום חמישי יתפרסם בארה"ב מדד מכירת בתים קיימים לאפריל.


המשבר במערכת הבנקאות האמריקאית גם מכביד ועשוי לייצר כותרות, כאשר מצב הבנקים האיזוריים ממשיך להיות גרוע ומניותיהם ממשיכות לרדת.


חברות חשובות בכותרות


AMD

מניית אדוונסד מיקרו דיווייסז (AMD) הנסחרת בשווי של 144.8 מיליון דולר, ירדה ב-1.5% בשבוע החולף לאחר מסחר תנודתי. תחילה היא הכתה את תחזיות האנליסטים בפרסום תוצאותיה לרבעון הראשון של 2023, החברה פרסמה רווח של 60 סנט למניה גבוה מהצפי של 56 סנט למניה והכנסות של 5.4 מיליארד דולר גבוה מהצפי של 5.3 מיליארד דולר, אך סיפקה תחזית מכירות נמוכה מהצפוי מה שהוביל לירידה של 9%. לאחר מכן דווח כי מיקרוסופט תשתף עמה פעולה בכדי לתפוס נתח בשוק שבבי ה-AI ואז עלתה המניה בכ-8%.


אפל - APPLE

אפל (AAPL) הנסחרת בשווי של 2.76 טריליון דולר, עלתה בשבוע החולף ב-2.56% לאחר שפרסמה את תוצאותיה לרבעון השני של 2023 והכתה את תחזיות האנליסטים הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה, החברה הגדולה בעולם רשמה רווח למניה של 1.52 דולר, מעבר לצפי של 1.43 דולר למניה והכנסות של 94.84 מיליארד דולר, מעל הצפי ל-92.6 מיליארד דולר. מתוך ההכנסות: האייפון הפתיע ורשם הכנסות של 51.3 מיליארד דולר, במיליארד דולר מעל תחזיות האנליסטים ועם צמיחה של 1.5% בשנה האחרונה. מחשב המאק הכניס לאפל 7.17 מיליארד דולר, מתחת לצפי שעמד על 7.74 מיליארד דולר. אפל הכריזה גם על קניה עצמית (buy back) של 90 מיליארד דולר!


מניות מדווחות השבוע

ראו בטבלה למטה את החברות המדווחות השבוע.



לסיכום

כל העיניים נשואות ולהעלאת תקרת החוב של ארה"ב ע"י הקונגרס כדי להמנע מחדלות פירעון של ארה"ב שאמורה לקרות בתחילת יוני, אם לא תועלה תקרת החוב.


אם יגיעו בקונגרס לסיכומים בנוגע להעלאת תקרת החוב כנראה ניראה עליות בשוקיי המניות. אם לא יגיעו לסיכומים הדבר יכול להביא לירידות בשוקי המניות ואיגרות החוב.


השקעות מוצלחות לכולן/ם!


תוכלו להירשם לבלוג זה חינם כאן ולהתחיל לקבל במייל מאמרים הדנים בתחום ההשקעות. תוכלו גם לעקוב אחרינו בטוויטר כאן, שם אנחנו מפרסמים עדכונים קצרים יותר. שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם ויתכן ואנו משקיעים בחלק או בכל החברות המוזכרות במאמר. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה. זכרו, המנוי לתיק הפרמיום ותיק הצמיחה הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרמיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.

65 צפיות0 תגובות
bottom of page