מהפכת הבינה המלאכותית תשנה הכל
top of page
חיפוש

מהפכת הבינה המלאכותית תשנה הכל


השינוי

לאחרונה אנו חווים בישראל מהפכות פוליטיות מטלטלות שמשפיעות על כולנו. מעבר למהפכה המשפטית אותה אנו חווים בישראל, מתחוללת היום מהפכה משמעותית מאוד לכל העולם – מהפכת הבינה המלאכותית (AI). מהפכה זו משמעותית יותר מהמפכה התעשייתית, מהפכת האינטרנט או מהפכת התקשורת הסלולרית והמכשירים הניידים החכמים.


מהפכת הבינה המלאכותית תשנה את חיינו לגמרי בחודשים ובשנים הבאות. חברות שמפתחות את הבינה המלאכותית וכן חברות ומדינות שישתמשו בה, יפרחו, חברות אחרות פשוט יתכווצו ואף יעלמו. הדבר נכון היה גם לעשרים השנה האחרונות, אך קצב ההתפתחויות והשינויים יגבר מאוד ויפתיע אותנו שוב ושוב.

צפו בסרטון הבא וראו את השינויים האדירים בעשר החברות המובילות בעולם (מבחינת שווי שוק) בעשרים השנה האחרונות.



רק מיקרוסופט שמרה על מקומה בראש העשיריה הראשונה. חברות כמו נוקיה, GE, IBM, אקסון ואחרות פשוט ירדו או נעלמו מהעשירייה המובילה וחלקן הנן חברות זניחות היום. לכן השקעות שנחשבות כהשקעות "לטווח ארוך" הן אכן לטווח ארוך אך הטווח הארוך הזה מתקצר במהירות והשינויים שחלים בסביבה העיסקית מתגברים. עלינו להיות ערניים בהשקעותינו ולבדוק כל העת מה מצב החברות בהן אנו משקיעים. השינויים יהיו קיצוניים עוד יותר בזמן מיתון או משבר כלכלי שכניראה נחווה ברבעונים הקרובים.

בקרוב נשיק שירות השקעות חדש הממוקד בחברות AI מובילות.


אפשר לאמר ששלושת החברות המובילות בתחום הבינה המלאכותית הן החברות הגדולות המשקיעות בכך מיליארדי דולר: אלפביית (גוגל), מטא (פייסבוק) ומיקרוסופט.


עד לפני כמה חודשים זה היה גם סדר ההובלה בתחום, אך לפני כמה חודשים פרצה לתודעה חברת תוכנה קטנה בשם OpenAI, עם תוכנת בינה מלאכותית הנקראת ChatGPT. החברה הגיעה ל- 100 מיליון משתמשים רשומים בזמן שיא.


מיקרוסופט שכבר השקיעה בעבר כמיליארד דולר ב- OpenAI, השקיעה עוד 10 מיליארד דולר ולמעשה הפכה לשותפה מלאה של החברה הקטנה ופורצת הדרך. מיקרוסופט בעצם הפתיעה את גוגל ופייסבוק ועברה למקום הראשון כשהיא משלבת AI בכל מוצריה. ממנוע החיפוש בינג (BING) דרך תוכנות אופיס ועד מערכת ההפעלה WINDOWS.


גם טסלה ואמזון נמצאות חזק בתחום ה- AI. טסלה מובילה בתחום הבינה המלאכותית ליישומים כמו נהיגה אוטונומית והפעלה של רובוט אנושי, ואמזון עם פלטפורמה חדשה המנגישה טכנולוגיות של חברות קטנות יותר בתחום ללקוחות הענן AWS של אמזון.


החברות הנ"ל תהיינה החברות המובילות, לפחות בעתיד הקרוב, למרות שהעליה המהירה בערך החברות תקרה דווקא בחברות הקטנות כמו OpenAI (שאינה ציבורית). חברות קטנות יותר שיצליחו ליצור פריצות דרך משמעותיות ירכשו ע"י הגדולות או יצרו שיתופי פעולה עם הגדולות שיעשו הכל כדי לרוכשן, בדיוק כמו שקרה במקרה של OpenAI ומיקרוסופט.


מניות שדיווחו/מדווחות השבוע

בין החברות שכבר דיווחו השבוע אפשר למצוא את החברות הנ"ל. מיקרוסופט ואלפביית דיווחו ביום שלישי, מטא ביום רביעי, ואמזון ביום חמישי. ראו בטבלה למטה את החברות המדווחות השבוע.




בקצרה, תוצאות חברות הבינה המלאכותית


מיקרוסופט

מיקרוסופט, שבראשה עומד המנכ"ל סאטיה נאדלה, דיווחה על הכנסות של 52.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה, צמיחה של 7% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, ומעל לתחזית האנליסטים להכנסות של 51 מיליארד דולר. עם זאת, היה זה רבעון שני ברציפות שבו הצמיחה בהכנסות היתה חד ספרתית, לאחר שברבעון הקודם, הרביעי של 2022, צמחו הכנסות החברה ב-2% בלבד. לפני כן, צמחו הכנסות מיקרוסופט בקצב גבוה מ-10% מדי רבעון מאז 2017.


הצמיחה הנמוכה יחסית בשורה העליונה של מיקרוסופט נובעת בעיקרה מקיצוצים בתקציבי הטכנולוגיה במגזר העסקי, שפגעו הן בהכנסות שירותי הענן והן במכירות של רישיונות תוכנה, שאחראיות יחדיו על מרבית הכנסות החברה. צמצום ההוצאות במגזר העסקי בא על רקע העלאות הריבית שהחלו לתת את אותותיהן בצמיחה הכלכלית.


בשורה התחתונה, החברה השנייה בגודלה בארה"ב במונחי שווי שוק (אחרי אפל), דיווחה על רווח נקי של 18.3 מיליארד דולר, צמיחה של 9% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. החברה רשמה רווח של 2.45 דולרים למניה, לעומת רווח של 2.22 דולרים למניה, ברבעון הראשון של 2022, גבוה משמעותית מתחזית האנליסטים לרווח של 2.23 דולרים למניה.


התוצאות ברבעונים האחרונים:


התלהבות המשקיעים מתוכניות להטמעת מאפייני בינה מלאכותית במוצרים של מיקרוסופט הקפיצה את מניית החברה בקרוב ל-15% מתחילת 2023 – יותר מכפליים מעלייה של 6% שרשם מדד המניות S&P 500 באותו פרק זמן.


"המודלים המתקדמים ביותר בעולם בתחום הבינה המלאכותית מתכנסים יחדיו עם ממשק המשתמש האוניברסלי ביותר בעולם – שפה טבעית – כדי ליצור עידן חדש של מחשוב", אמר מנכ"ל ויו"ר מיקרוסופט, נאדלה, בעת פרסום הדו"חות. "אנחנו הפלטפורמה המועדפת לסייע ללקוחות להפיק את מרב הערך מהוצאות הדיגיטל ולייצר חדשנות עבור הדור הבא הזה של בינה מלאכותית".


אלפביית

אלפאביית (גוגל), חברת הפרסום המקוון הגדולה בעולם, דיווחה בראשונה אי פעם על שני רבעונים רצופים של ירידה בהכנסות מפרסום. קצב הצמיחה של הכנסות פעילות הענן הנמוך ביותר מאז החלה החברה לפרסם נתון זה ב-2020 והחברה גם אישרה תוכנית לקנייה חוזרת של מניות בהיקף של 70 מיליארד דולר אלפבית, החברה האם של גוגל, דיווחה (יום ג') על צמיחה של 3% בלבד בהכנסותיה ברבעון הראשון של 2023, ועל רבעון חמישי ברצף של ירידה ברווחים, בצל המשך ההאטה בשוק הפרסום הדיגיטלי ובצמיחת פעילות הענן.


חברת הפרסום המקוון הגדולה בעולם גם דיווחה, על שני רבעונים רצופים של ירידה בהכנסותיה מפרסום. הכנסות אתר הסרטונים יוטיוב ירדו זה הרבעון השלישי ברציפות, בין השאר, על רקע תחרות גוברת מצד פלטפורמות מדיה חברתית כמו טיקטוק.


עם זאת, תוצאות החברה בשורה הרווח והמכירות כאחת עלו על ציפיות האנליסטים, וכך גם הכנסותיה מפרסום. כמו כן, דירקטוריון החברה אישר תוכנית לקנייה חוזרת של מניות בהיקף של 70 מיליארד דולר.


אלפבית, שבראשה ובראש גוגל עומד המנכ"ל סונדר פיצ'אי, דיווחה על רווח נקי של 15.1 מיליארד דולר, או רווח של 1.17 דולרים למניה, ברבעון הראשון של השנה, ירידה לעומת רווח של 16.4 מיליארד דולר, או רווח של 1.23 דולרים למניה בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. תחזית האנליסטים היתה לרווח נמוך יותר של 1.08 דולרים למניה. עם זאת, היה זה רבעון חמישי ברציפות שבו נרשמה נסיגה ברווח למניה.


בשורת הרווח התפעולי דיווחה החברה על רווח של 17.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון, נפילה של 13% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, אך מעל לתחזית האנליסטים לרווח תפעולי של 16.4 מיליארד דולר.


אלפבית רשמה הכנסות של 69.8 מיליארד דולר ברבעון האחרון, צמיחה של 3% לעומת התקופה המקבילה, ומעל לתחזית האנליסטים להכנסות של 68.9 מיליארד דולר. היה זה שיפור לעומת צמיחה של 1% בהכנסות ברבעון האחרון של 2022, שגם היה הרבעון השישי ברציפות של האטה בצמיחת הכנסות החברה.


"חוסן בתחום החיפוש ותנופה בענן הביאו להכנסות של 69.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון, גידול של 3% לעומת התקופה המקבילה, או עלייה של 6% על בסיס שערי מטבע קבועים", אמרה סמנכ"לית הכספים של אלפבית, רות פורת, בעת פרסום הדו"חות.


התוצאות ברבעונים האחרונים:


בענף חוששים כי הבינה המלאכותית של יריבות כמו מיקרוסופט תהפוך את מנוע החיפוש של גוגל למיושן.


מטא

ענקית הטכנולוגיה מטא פירסמה הלילה (ד') לאחר סגירת המסחר בוול סטריט את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של 2023, והכתה את התחזיות. החברה רשמה עלייה רבעונית ראשונה במכירות, לאחר ירידה רצופה בשלושת הרבעונים האחרונים, וזאת לאור שיפור בעסקי הפרסום שלה. מניית מטא עולה ב-12% במסחר המוקדם בוולסטריט.


מטא, שבראשה עומד המנכ"ל, היו"ר ובעל השליטה, מארק צוקרברג, דיווחה על הכנסות של 28.65 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה - מתחת ל-32.2 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2022 - אך מעל לתחזית האנליסטים עבור הכנסות של 27.65 מיליארד דולר.


החברה, שהיא מפעילת הרשתות החברתיות הגדולה בעולם, דיווחה על רווח נקי של 5.7 מיליארד דולר, ירידה של כ-24% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת - אך מעל 4.7 מיליארד הדולר ברבעון הקודם. מטא רשמה רווח של 2.2 דולרים למניה, לעומת רווח של 1.76 דולרים למניה ברבעון הראשון של 2022, ומעל תחזית האנליסטים לרווח של 2.03 דולרים למניה.

מספר המשתמשים היומיים של מטא, כלומר משתמשים שנכנסו לפלטפורמות שלה לפחות פעם ביום, עלה מ-2 מיליארד ברבעון הקודם ל-2.04 מיליארד ברבעון הזה - מעל תחזיות האנליסטים ל-2.01 מיליארד.


התוצאות ברבעונים האחרונים:


מאז הודיע צוקרברג בפברואר השנה, כי 2023 תהיה "שנת ההתייעלות של החברה וכי החברה תעבור להתמקד בבינה מלאכותית", מנייתה נמצאת במגמת עלייה ומתאוששת מהירידות של שנה שעברה. מטא הייתה ועודנה אחת המרוויחות הגדולות מהתאוששות ענף הטכנולוגיה עד עכשיו, ומנייתה טיפסה בכמעט 70% עד כה ב-2023.


מעבר לעסקי הליבה שלה, מטא הודיעה על הפסדים בסך 3.99 מיליארד דולר בריאליטי לבס, חטיבת המטאוורס שלה. מאז ששינתה את שמה מפייסבוק למטא בסוף 2021, החברה הוציאה מיליארדי דולרים על טכנולוגיות המטאוורס - עולם עתידני של מציאות מדומה ורבודה - למרות שההכנסות מהמיזם לא צפויות להיות משמעותיות בזמן הקרוב. תחזית האנליסטים עבור ריאליטי לבס הייתה הפסד תפעולי של 3.95 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה, כך שההפסד בפועל אף גדול יותר.


לסיכום

אנחנו נמצאים בתחילתה של עליה מואצת בעקומת ההתפתחות של הבינה המלאכותית. הדברים רק יאיצו מכאן וחברות שלא יתעדכנו ויאמצו את הטכנולוגיה, יתכווצו או אף יעלמו.


ניראה הרבה מאוד שינויים שישנו את חיינו בשנים הקרובות ואנו ננסה לזהות את החברות שיובילו את המהפכה ולהימנע מהאחרות.


השקעה "לטווח ארוך" היא נכונה אך "הטווח הארוך" מתקצר במהירות ועלינו לבדוק כל העת מה מצב החברות בהן אנו משקיעים. השינויים יהיו קיצוניים. בקרוב נשיק שירות השקעות חדש הממוקד בחברות AI מובילות.


השקעות מוצלחות לכולן/ם!


עקבו אחרינו בטוויטר כאן, שם אנחנו מפרסמים עדכונים קצרים יותר.


שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.


זכרו, המנוי לתיק הפרמיום ותיק הצמיחה הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרמיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.

78 צפיות0 תגובות
bottom of page