האם הפד החל בהרחבה כמותית?
top of page
חיפוש

האם הפד החל בהרחבה כמותית?

עדכון שבועי, דוחות רבעוניים ומסקנות - 20 במרץ 2023


האירועים המקרו כלכליים

יכול להיות שהטריגר לאירועים האחרונים במערכת הפיננסית החלו ב- 7 במארס, היום שבו יו"ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול, אותת לקונגרס על כוונתו להאיץ את הידוק המדיניות המוניטרית כדי לרסן את האינפלציה. זה קיבע ציפיות להעלאת ריבית גדולה נוספת של 0.5%, ודחף את התשואה על אג"ח ממשלתיות לשנתיים ל- 5% לראשונה מ- 2007. כמה ימים לאחר מכן החלו הצרות במגזר הבנקים האזוריים, כמו סילברגייט קפיטל וסיליקון וואלי בנק, ומשקיעים רבים לא היו מוכנים לכך. החלה ריצה לאג"ח של ארה"ב, מחירן עלה והצניחה בתשואות האג"ח לשנתיים (תנועת תשואות האג"ח הפוכה למחירן) ביום שני שעבר, היתה הגדולה ביותר מאז 1982.

רק התחייבות של הבנק המרכזי לערוב לפיקדונות הבנקים האזוריים, תוך הזרמת 300 מיליארד דולר, הרגיעה בינתיים את הרוחות.


ביום רביעי שעבר התרחשה טלטלה חדשה בקרדיט סוויס, שעוררה בריחה גלובלית נוספת לנכסי מקלט כמו אג"ח אמריקאיות, מה שהוריד אף יותר את התשואות על אג"ח אלו. אתמול הודיע בנק UBS שהוא רוכש את קרדיט סוויס ב- 3.2 מיליארד יורו, כניראה בלחץ ומימון של הבנק המרכזי של שוויץ.

בתוך שבוע, שוקי הריביות השתנו בצורה דרמטית. הציפיות להעלאות ריבית נוספות, כולל במהלך הפגישה הקרובה של הבנק הפדרלי ביום רביעי — התאדו. במקומן, הסוחרים צופים עתה העלאת ריבית מינימלית בפגישה הקרובה של הפד, אם בכלל, והורדת ריבית של יותר מ- 0.5% עד סוף השנה.


מה קרה בשבוע שעבר?

  • ·שוק ההון חתם שבוע מעורב על רקע הזרמה של 300 מיליארד דולר מהפד, סיוע והבטחת הפיקדונות לבנקים האיזוריים בארה"ב שניכנסו לסכנת קריסה.


  • ביום שלישי פורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן השנתי לפברואר. המדד מודד את השינוי במחירי הסחורות והשירותים הנרכשים ע"י צרכנים. הנתון שפורסם היה 6.0% בהתאם לצפי. זהו נתון חשוב מאוד המודד למעשה את האינפלציה במדינה. הפד קבע יעד להוריד את האינפלציה ל-2% בשנה, לכן נתון זה הוא בעל חשיבות בקבלת החלטות הריבית של הפד. המשמעות של הנתון שפורסם היתה שהאינפלציה עדיין גבוהה אבל בהתאם לצפי, מה שגרם לרגיעה בשוק, שכן הדבר יכול לאפשר לפד להיות פחות אגרסיבי בהחלטת הריבית הקרובה.

  • ביום רביעי פורסם בארה"ב מדד המחירים ליצרן השנתי לחודש פברואר. הנתון שפורסם היה 4.4% , שהיה מתחת לצפי של 5.2%, כאשר המשמעות היא שמדד המחירים ליצרן הראה תפנית בלתי צפויה המעידה על האטה באינפלציה.

  • ביום חמישי פורסם בארה"ב נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה. מספר האנשים שנוספו בפעם הראשונה לתובעי דמי אבטלה במהלך השבוע החולף היה 192 אלף, נמוך מהצפי של 205 אלף. לנתון זה יש חשיבות משום היותו איתות לגבי החוסן הכלכלי הכללי במדינה, בשל ההלימה בין מצב ותנאי תעסוקה ליכולת ההוצאות של הצרכנים.

אירועים חשובים השבוע

  • ביום רביעי תפורסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד. הצפי הוא לעליה של 0.25%, מה שיביא את הריבית ל- 5.0%. החלטת הריבית הפעם תהיה דרמטית לאחר הקריסה בסקטור הבנקאי אי-היציבות והחששות בשווקים, שגרמו לפד להקצות להם אשראי של 300 מיליארד דולר. הקצאה זו היא למעשה הזרמת נזילות, או הרחבה כמותית למערכת, שקיזזה חצי מהצמצום הכמותי שהנהיג הפד במסגרת המאבק באינפלציה בשנה האחרונה.

ראו את הזרמות הכספים (הרחבה כמותית) מתחילת הקורונה (מרץ 2020) ועד עתה. למעשה ממרץ 2022 הפד עבר לצימצום כמותי ועתה בשל קריסות הבנקים, הוא חידש את הזרמות הכספים כאמור ומאזן הבנק עלה מ- 8.34 ל- 8.64 טריליון דולר.



הסיוע שהפד נתן עתה, בגובה 300 מיליארד דולר, שקול להדפסת כסף (הרחבה מוניטרית), ויוצר לחצים אינפלציוניים, למרות שהפד הדגיש את מחויבותו להוריד את האינפלציה לרמה של 2% בשנה. לא ברור אם הפד ימשיך בהזרמות אלו, אך ייתכן שהוא ייאלץ לעשות זאת כדי לשמור על יציבות המערכת הפיננסית.

רק לפני פחות משבועיים העיד יו"ר הפד, מר ג'רום פאוול, בפני הקונגרס ואמר שמערכת הבנקאות בארה"ב יציבה, שהפד מחוייב למלחמה באינפלציה ובכוונתו אף להאיץ את העלאת הריבית.

אז זהו, שלא.

הפד יעלה את הריבית רק ב- 0.25% ויש אף כאלו המעריכים שלא יעלה את הריבית כלל. הפד יאבד לגמרי את אמינותו אם יעלה את הריבית ביום רביעי ב- 0.25% ותוך זמן קצר יהיה עליו להוריד את הריבית בחדות, בעקבות קריסת המערכת הפיננסית, שאינה יציבה כרגע.

  • ביום חמישי יפורסם בארה"ב נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה. ז"א, מספר האנשים שנוספו בפעם הראשונה לתובעי דמי אבטלה במהלך השבוע החולף. מספר זה צפוי להיות 199 אלף.


אירועים חשובים השבוע בקצרה

רביעי 22/03/2023

  • החלטת ריבית (מרץ) - ארה"ב

חמישי 23/03/2023

  • תביעות ראשוניות לדמי אבטלה (שבועי) (מרץ) - ארה"ב


חברות שהיו בכותרות בשבוע שעבר

  • פירסט רפבליק בנק (FRC) , בנק אזורי הנסחר לפי שווי שוק של 4.29 מיליארד דולר, ירד ב-14% בשבוע החולף במסחר תנודתי במיוחד, על רקע חשש לקריסתו של הבנק. הבנק קיבל סיוע ונזילות נוספת מהבנק הפדרלי ומ- JPMorgan Chase , מהלך שהגיע לאחר שבנק סיליקון ואלי, שבסיסו בסן פרנסיסקו, נסגר על ידי הרגולטורים ומפקידים התחילו למשוך כספים מבנקים איזוריים קטנים ולהעבירם לאחד מהבנקים הגדולים.


  • מטא (META) ענקית הטכנולוגיה עם שווי של 500 מיליארד דולר, קפצה ב-10% בשבוע החולף, לאחר שהודיעה שוב על פיטורים בהיקף של כ- 15 אלף עובדים. המשקיעים מרוצים מכך שמארק צוקרברג ממשיך לייעל את החברה וזונח לגמרי את תחום המטאוורס.


  • מיקרוסופט (MSFT) ענקית הטכנולוגיה בעלת שווי שוק של 2.08 טריליון דולר, עלתה השבוע בכ-13% לאחר השקת ChatGPT4 של OpenAI (בה השקיעה מיקרוסופט בחודש שעבר כ-10 מיליארד דולר) והצגת פיילוט שישלב בינה מלאכותית במערכת אופיס.


מניות מדווחות השבוע

אלו החברות המדווחות השבוע.



לסיכום

בעקבות קריסת הבנקים האזוריים והזרמת הענק של הפד, יצטרך הבנק המרכזי לשקול אם הידוק התנאים הפיננסים עוד יותר לא ימוטט את המערכת. סך הכל האינפלציה יורדת, גם אם לא בקצב הרצוי לפד. השפעת העלאת הריבית לוקחת זמן והפד פועל באגרסיביות רבה מדיי כאשר הוא מעלה את הריבית בשיעור החד בהיסטוריה. עסקים וצרכנים רבים כלל לא ערוכים לכך והדבר עלול לגרום לחוסר יציבות קיצוני וקריסה של עסקים וצרכנים שלקחו הלוואות גדולות מידיי.


הדבר משול לנהג הנוהג ברכב במהירות וכאשר הוא חש שהוא סוטה מהמסלול הוא מושך את ההגה לכיוון הנגדי בפראות כדי להחזירו למסלול. נהיגה כזו לא יכולה לייצב את הרכב, העלול להתהפך.


התנודות החריפות, של עשרות אחוזים ביום לפעמים, במערכת הבנקאית ובמיוחד במניות הבנקים האזוריים, מעידה על הפניקה וחוסר היציבות של המערכת הפיננסית.


דווקא תיק השקעות כמו תיק הפרמיום יחד עם מרכיב מזומן/פיקדונות משמעותי ו/או אג"ח קצרות מועד של ממשלת ארה"ב, הוא ההרכב היציב ביותר לתקופה כזו של חוסר וודאות.

זו כמובן דעתי בלבד ולא יעוץ או הכוונה כיצד לפעול.

השקעות מוצלחות לכולן/ם!


עקבו אחרינו בטוויטר כאן, שם אנחנו מפרסמים עדכונים קצרים יותר.


שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.


זכרו, המנוי לתיק הפרמיום ותיק הצמיחה הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרמיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.

42 צפיות0 תגובות
bottom of page