האירועים בדצמבר שיקבעו את כיוון השווקים
top of page
חיפוש

האירועים בדצמבר שיקבעו את כיוון השווקים


חודש דצמבר עשוי לסמן שינוי במדיניות הפד ובכיוון השווקים, אם ניראה התמתנות נוספת ברמת האינפלציה.


מה הם האירועים הכלכליים החשובים השבוע ובחודש דצמבר?

  • כזכור, ביום רביעי שעבר פורסמו פרוטוקולי הפד וכאמור, נראה כי רוב נגידי הפד תומכים בהעלאות מתונות יותר של הריבית, משמע, נמוך מ-0.75% כפי שהיה עד כה. בפרוטוקול ניתן גם לזהות את החשש של הנגידים ממדיניות יותר מידי הדוקה שתפגע בכלכלה האמריקאית. כמה מהנגידים ציינו כי הם חוששים מסכנה למערכת הפיננסית אם העלאות הריבית ימשיכו להיות אגרסיביות, ולכן צריך להאט אותן.

  • היום (רביעי 30 לנוב') צפוי להתפרסם נתון מעודכן של התמ״ג לרבעון השלישי של השנה. התמ״ג (תוצר מקומי גולמי) הוא הנתון שמעיד על הכלכלה של ארה״ב בצורה הטובה ביותר. לאחר שברבעון הראשון והשני רשם התמ״ג קיטון והכניס את ארה״ב למיתון טכני, ברבעון השלישי נראה שהמגמה שונה והכלכלה של ארה״ב חזרה לצמוח. הצפי הוא לצמיחה של 2.7% בתמ״ג.

  • היום גם צפוי יו"ר הפד, מר ג'רום פאוול, לשאת דברים לקראת סוף יום המסחר. הדברים שיאמר וטון הדברים עשויים להשפיע על כיוון השווקים בימים הקרובים.

  • ביום חמישי יתפרסם מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית (PCE) הלוא הוא ״המדד שמשפיע על הפד״. הפד הזכיר כמה וכמה פעמים שהוא נותן חשיבות גדולה למדד זה, אפילו יותר ממדד האינפלציה עצמו (CPI). המיוחד בנתון זה, הוא שהוא משקף את האינפלציה רק על פי המוצרים שנרכשו בפועל על ידי הצרכנים, מה שהופך את האינפלציה בפועל למדוייקת יותר. בחישוב חודשי המדד צפוי לעלות ב-0.3%, בחישוב שנתי מדובר בקצב עליה של 5%.

  • ביום חמישי גם תשיק טסלה באירוע צנוע את תחילת הייצור של המשאית שלה, טסלה סמי, ותמסור את הרכבים הראשונים לפפסי קולה.

  • ביום שישי עתידים להתפרסם נתוני התעסוקה לחודש נובמבר. נתוני התעסוקה בימים אלו של העלאות ריבית ומדיניות מצמצמת חשובים מאוד לאור העובדה שהפד רוצה לראות שהאבטלה עולה כחלק מתהליך הורדת האינפלציה והתקררות הכלכלה האמריקאית. שיעור האבטלה צפוי לעמוד על 3.7%, השכר ממוצע לשעת עבודה צפוי לגדול ב-0.3% ו-200 אלף משרות צפויות להצטרף למשק האמריקאי.

  • ב- 13 לדצמבר אמור להתפרסם מדד המחירים לצרכן (CPI) שמעיד על רמת האינפלציה. כמובן שהמשך הירידה במדד חשובה מאוד לפד, לכלכלה ולשוק ההון בארה"ב ובעולם.

  • ב- 15 לדצמבר יפרסם הפד את החלטת הריבית והצפי כרגע הוא להעלאה של 0.5%.


אירועים חשובים מהמסחר באירופה

  • מניית קרדיט סוויס (CS), בנק ההשקעות הידוע לשמצה לאחרונה בעקבות הצרות אליו נקלע וההשוואות לליהמן ברדרס, נפלה ב-20% אל שפל היסטורי חדש לאחר שפרסמה תחזיות להפסד של 1.6 מיליארד דולר ברבעון הרביעי. בנוסף, קרדיט סוויס הודיעה ביום רביעי כי לקוחות הבנק משכו כ-89 מיליארד דולר בששת השבועות הראשונים של הרבעון הרביעי, וההערכות המשקיעים הם שההון הנ״ל גם לא יחזור חזרה אל הבנק, כיוון שהוא מגיע אל המתחרים. מצב הבנק לא ברור.

  • מדד המחירים ליצרן בגרמניה התפרסם והראה על ירידה חדה בהרבה מהצפוי. בחודש אוקטובר מדד המחירים ליצרן ירד ב-4.2%, בעוד שתחזית הכלכלנים צפתה גדילה של 0.9%, הפוך ממה שאירע. עם ירידה כזאת במדד המחיר ליצרן, ובהתחשב בעובדה שהיצרן מגלגל את עלויותיו לצרכן, רבים סבורים כי הירידה תגיע בסופו של דבר גם אל מדד המחירים לצרכן, המבטא למעשה את האינפלציה בגרמניה. תוצאות חיוביות נוספות לגרמניה הגיעו ביום שישי כאשר התמ״ג ברבעון השלישי רשם צמיחה של 0.4%, מעל הצפי שעמד על 0.3%.


מדווחות השבוע

אלו החברות שמפרסמות את דוחותיהן לרבעון השלישי השבוע.


לסיכום

המצב הכלכלי בארה"ב ובעולם סבוך כאשר האינפלציה הגבוהה מראה סימנים של ירידה אך רוב הכלכלנים מאמינים שניראה מיתון או אף משבר כלכלי ב- 2023.


לאור זאת, המשקיעים כרגע מאמינים שהפד ימתן את העלאות הריבית בפגישתו הבאה ב- 15 לדצמבר.

ב- 13 לדצמבר לפני פגישת הפד הבאה, יפורסם מדד המחירים של חודש נובמבר. אם המדד יפתיע שוב לטובה ויצביע על המשך התמתנות האינפלציה, יתכן ונגיד הפד, ג'רום פאוול, ימתן את הטון הניצי שאימץ בחודשים האחרונים וינסה להרגיע את השווקים החוששים ממשבר כלכלי.


בקיצור, המצב אינו יציב ולכן נישאר זהירים ושמרניים בהשקעותינו.


השקעות מוצלחות לכולן/ם!


שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.


זכרו, המנוי לתיק הפרמיום ותיק הצמיחה הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרמיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.


48 צפיות0 תגובות
bottom of page