top of page
חיפוש

האינפלציה בעולם ודוחות הרבעון השני


המצב המאקרו כלכלי בעולם


בשבוע שעבר, ביום רביעי וחמישי, פורסמו נתונים חשובים בנוגע לאינפלציה. נתונים חשובים אלו ישפיעו על החלטות הפד והעלאות הריבית בעתיד ומכאן שישפיעו גם על שוקי המניות.


  • ביום רביעי פורסם מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש יוני כשהצפי היה 1.1% אך בפועל המדד היה 1.3%. לשנה האחרונה הצפי היה 8.8% אך בפועל נקבע על 9.1%. מאכזב והרבה מעל הציפיות. מדד המחירים לצרכן הוא למעשה מדד האינפלציה, וזהו אחד מהנתונים הכלכליים החשובים ביותר, שכן אינפלציה גבוהה עלולה לעודד את הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) להמשיך בהעלאות ריבית אגרסיביות, וההיפך במקרה של של אינפלציה נמוכה. אינפלציה בארה"ב נמצאת בשיא מזה 41 שנים, אחרי שהגיעה במאי בחישוב שנתי ל- 8.6% וביוני כאמור כבר ל- 9.1%.

  • ביום חמישי האחרון התפרסם מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש יוני (צפי 0.8%) ולשנה האחרונה (צפי 10.7%). בפועל מדד המחירים ליצרן הצביע על אינפלציה שנתית של 11.3%, משמעותית מעבר לצפי של 10.7%. מדד המחירים ליצרן נחשב איתות מקדים לגבי האינפלציה בעתיד וכאמור גם הוא היה מעל ציפיות הכלכלנים כך שלפחות לפי מדד זה אנחנו מקבלים אינדיקצייה שהאינפלציה עומד להמשך ביולי.


מצב עליות המחירים באירופה דומה לארה"ב והמצב הכלכלי אף חמור יותר.


גם בישראל המצב דומה אם כי קצת טוב יותר. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש יוני קצת פחות מהצפי (0.4% לעומת 0.5%), והאינפלציה השנתית קפצה מ־4.1% ל־4.4% (ולא כמו שחשבו ל־ 4.5%).

כללית המצב בישראל טוב ולמרות שמדובר בשיא אינפלציה של כ־14 שנה, המדד האחרון היה נמוך מהצפי ובגדר בשורה משמחת: המדד לא "מפתיע" ולא מתעתע כפי שקרה בארה"ב, באירופה וברוב מדינות ה-OECD .


ראו את עליות המחירים בארה"ב, אירופה וישראל.



יחד עם עם כל החדשות הרעות, צריך לזכור שמחירי הסחורות בעולם ירדו בחצי הראשון של יולי ורבים מקווים שניראה בחודש זה ירידה באינפלציה והמשך ירידות מחירים בחודשים הבאים.


העלאות הריבית


מדד יוני אינו משרה תקווה כי הוא מרמז על החשש המתעצם מפני מעבר למה שכלכלני הבנקים המרכזיים בעולם מכנים "משטר של אינפלציה גבוהה", שבו האינפלציה יוצאת משליטה ומתחילה הדרדרות אינפלציונית של מחירים-שכר שעלולה לגרור נזקים חברתיים וכלכליים כבדים.


לכן סביר שבטווח הנראה לעין תימשך המדיניות של העלאות ריבית אגרסיביות מצד הבנקים המרכזיים. יש קונצנזוס נרחב למדי בנוגע לכך שנגידי הבנקים המרכזיים יעלו את הריבית בצורה אגרסיבית יותר מהמתוכנן. בארה"ב בעוד 0.75%-1.0% ובישראל בעוד חצי אחוז כבר בפעימה הבאה.

"העלאת ריבית היא התרופה לאינפלציה", אמר נגיד בנק ישראל אמיר ירון בוועידה הלאומית של "כלכליסט" בשבוע שעבר, "זה יכאב היום, אבל ימנע כאב גדול יותר בעתיד".


טסלה ודוחות הרבעון השני


חברות רבות יפרסמו את דוחותיהם לרבעון השני השבוע. אנחנו כמובן נרכז את תשומת לבנו בטסלה שתפרסם ביום רביעי לאחר סיום המסחר. ראו את תמונת הדיווחים של כל החברות שיפרסמו השבוע.


*בכל יום חברות שבצד השמאלי של העמודה יפרסמו לפני תחילת המסחר וחברות שבצד הימני יפרסמו לאחר המסחר של אותו יום.


לגבי דוחות הרבעון השני של טסלה, ברור לכולם שזה היה רבעון חלש יחסית (אך חזק בהרבה יחסית לשאר יצרני הרכב) בגלל הסגרים בסין באפריל ומאי, אך האנאליסטים כבר לוקחים זאת בחשבון במחיר המניה. למרות שקשה להאמין שטסלה תפתיע בשורת המכירות, כי מספר הרכבים שנמכרו ומחיריהם ידוע, אנחנו דווקא מקווים שטסלה תפתיע לטובה בשורת הרווח.


לסיכום


רמת האינפלציה בארה"ב גבוהה מאוד וניראה שהפד, הבנק המרכזי שם, טעה לגמרי בתחזיותיו ופעולותיו בשנה וחצי האחרונות. מתחזית שהאינפלציה אינה קבועה ותחלוף מעצמה, בה החזיק עד נובמבר 2021, המשך הזרמת הכסף שנמשכה עד מרץ השנה ועד העלאות ריבית איטיות ומאוחרות מידיי.


נקווה שעליות המחירים יתמתנו מחודש זה והלאה.


לגבי השקעותינו, נמתין ליום פרסומיי דוחות הרבעון השני ונדווח.


השקעות מוצלחות לכולן/ם!


שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.


זכרו, המנוי לתיק הפרימיום ותיק הצמיחה הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרימיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.

60 צפיות0 תגובות
bottom of page