top of page
חיפוש

ניצול ההתפתחות הטכנולוגית המואצת

עודכן: 8 בדצמ׳ 2019


במאמר הראשון דיברנו על העיקרון הראשון של השקעה במניות הטכנולוגיה לטווח בינוני עד ארוך. במאמר זה נעסוק בעקרון השני: ההתפתחות הטכנולוגית המואצת שתלך ותעצים. ההתפתחות והצמיחה האקספוננציאלית אותה אנו חווים היום בתחומים טכנולוגים מסויימים תשנה את העולם בו אנחנו חיים וכמובן את גודלן ושוויין של החברות המייצגות שינויי זה.

לפי חוק מור, שהוכח כנכון עד לשנים האחרונות, מספר הטרנזיסטורים במעגל משולב הכפיל את עצמו כל שנה, וכוח החישוב שניתן לקנות עבור $1 הכפיל את עצמו כל שנה וחצי. זהו גידול אקספוננציאלי בכוח החישוב. בתקופה זו טכנולוגיות חדשות מיושמות. בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה. מציאות רבודה, IOT ועוד יאיצו אף יותר את ההתפתחויות וניראה עליה מוגברת בחברות טכנולוגיות מובילות. מסיבה זו ורבות אחרות, בשנים האחרונות אנו חווים ונמשיך לחוות עלייה אקספוננציאלית בהתפתחויות הטכנולוגיות.


עלייה אקספוננציאלית בהתפתחויות הטכנולוגיות



המצב היום

כזכור, אנחנו משקיעים בחברות טכנולוגיות מובילות בתחומן. אם נבחן את ביצועי חברות הפורטפוליו בחמש השנים האחרונות, נראה שהן עלו בין 180% (גוגל) ל-1865% (אנבידיה). ז"א, אם הייתם משקיעים בתיק מניות זה לפניי חמש שנים הייתם מרוויחים כ 900% או מכפילים כספכם פי 9. ראו עליות אלו בגרף המוצג למטה והעליה באחוזים המופיעה ליד שם החברות (שופיפיי לא נמצאת בגרף מפני שהונפקה בנאסד"ק רק ב-2015). עליות מדהימות לכל הדעות, אך מה שמדהים עוד יותר הוא שקצב עלייתן הממוצע כנראה רק יגבר בשנים הקרובות.


תחזית לעתיד

אם נבדוק את העליה במכירות בחברות הפורטפוליו ניראה עליה אקספוננציאלית בשנים האחרונות. ראו את העליה במכירות בחברות בתצורה גרפית:

Nvidia


Facebook


Tesla


TESLA

לעומת העליה האקספוננציאלית במכירות בחברות אלו אנו רואים עליה איטית יותר וליניארית בדרך כלל במחירי מניות אלו. ז"א, קצב עליית מחיר המניות לא מדביק את קצב גדילת החברות. הסיבות לכך יכולות להיות פסיכולוגיות ואחרות. הסיבה הראשונה ללא ספק היא צורת המחשבה שלנו כבני אדם. אנחנו חושבים בצורה ליניארית וקשה לנו לתפוס שהקצב מתגבר והולך. מחירי מניות הטכנולוגיה יגבירו את קצב עלייתן. סיבות נוספות: המשקיעים לא מאמינים שחברות אלו ימשיכו לגדול בקצבים אלו, חוששים שיחסמו אותן ע"י רגולציה, או שהמשקיעים לא הפנימו את התהליכים שמתרחשים לנגד עיננו.

לקראת סוף 2019 אנו כבר רואים שהנסד"ק קובע שיאים חדשים כל כמה שבועות. הריבית הנמוכה והזרמות הכספים של הבנקים המרכזיים הם סיבות נוספות לעליות וקביעת השיאים, אך לא העיקריות. הסיבות לעליה האקספוננציאלית ביכולת ובביצועי החברות הטכנולוגיות הן העלייה ביכולת החישוב, אחסון הנתונים ונגישותם, ההוזלה במחיר החומרה ליחידת חישוב, ובעיקר התפתחויות של הבינה המלאכותית והיישומים שלה. כניסה לעידן האינטליגנציה המלאכותית ולמידה עמוקה, וההתפתחות של המכונות החכמות והאוטונומיות שיאיצו את גדילת החברות אף יותר. העליה מאפיינת חברות טכנולוגיות בעיקר. אפשר לראות שמניות הבנקים המסורתיים כמו סיטי (C), בנק אוף אמריקה (BAC) או חברות הרכב הוותיקות אינן עולות בשיעורים דומים או אף יורדות בתקופה זו.


החדשות הטובות עבור חברות הטכנולוגיה הן שהשוק ענק, ולמעשה כל תחום בחיינו יושפע וישתפר כתוצאה מכך מהטכנולוגיות החדשות כך שהפוטנציאל עצום. מי שירוויחו מהשינוי יהיו חברות ואנשים שידעו לזהות את השינוי ולהתאים את עצמם למציאות המשתנה. חסמי הכניסה הטכנולוגים ירדו, לדוגמה : כלים לתכנון אתרים ואפליקציות, שפות תכנות בשפה טבעית וכו'. יצירת תכנים לשימוש במכונות לומדות יהיה פשוט. בעתיד לא ממש נצטרך לתכנת אלא נבקש מהמכונות ליצור תוכנה מסויימת בהתאם לסט דרישות.

אפשר לראות את העליה האקספוננציאלית במדד הנאסד"ק (מדד המכיל את רוב חברות הטכנולוגיה) בשנים האחרונות כשבוחנים אותו בפרספקטיבה של 40 שנה:


למעשה אנחנו לא הראשונים ולא היחידים שטוענים כך. אנשי טכנולוגיה יזמים ועתידנים רבים כמו ריי קורצווילד, ביל גייטס, אילון מאסק ואחרים חושבים כך ואומרים זאת שוב ושוב בשנים האחרונות. בסרט הווידאו צפו בחלק מהדוברים עצמם:


לסיכום

אנחנו נכנסים לתקופה מעניינת של התפתחויות ושינויים תכופים. נצטרך ללמוד דברים חדשים ולהסתגל לשינויים מהירים. למרות שייתכנו תיקונים בשוק המניות בעתיד, אנו צופים שבשנים הקרובות ניראה עליה אקספוננציאלית בתחומים טכנולוגים רבים בחיינו, וחברות קיימות וחדשות המייצגות התפתחויות אלו יאיצו את גדילתן ושווי השוק שלהן.

במאמרים הבאים נבחן את השינויים שערכנו בתיק המניות וננתח כל אחת מהחברות הכלולות בתיק.



גילוי נאות:

הכותב הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב בכלכלה ומדעי המחשב, מהנדס תוכנה, עוסק בתחום ההייטק וההשקעות מזה שלושים שנה, ועשוי להחזיק במניות או ניירות ערך אחרים המוזכרים באתר זה. האמור באתר אינו מהווה המלצת השקעה או המלצה לביצוע פעולה כלשהי ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ/שיווק פנסיוני המתחשבים בצרכיו ובנתוניו של כל אדם.

97 צפיות0 תגובות
bottom of page