השקעות בשוק תנודתי
top of page
חיפוש

השקעות בשוק תנודתי


השוק


המשקיעים בשווקים הפיננסים מנסים תמיד לצפות את המצב הכלכלי לפני שהאירועים מתרחשים בפועל ומקבלים החלטות בהתאם. לכן בחודשים האחרונים חווינו ירידות בעיקר בחברות הצמיחה שאינן רווחיות, אך לא רק בהן. זוהי התוצאה של שוק שצופה עליות ריבית שעלולות להכניס את הכלכלה למיתון.

האם ארה"ב במיתון? רבים אומרים שכן, אך נדע זאת רק בעוד כמה חודשים. מבחינה טכנית מיתון מוגדר כשני ריבעונים רצופים של ירידה בתוצר. ברבעון הראשון ירד התוצר המקומי הגולמי בארה"ב ב- 1.4% כך שאם גם ברבעון הנוכחי התוצר ירד, אנחנו טכנית במיתון.


למרות זאת, התעסוקה בארה"ב כרגע קרובה למלאה, הביקושים למוצרים ולשירותים גבוהים וגם מחירי הבתים גבוהים עדיין. האינפלציה הגבוהה ניגרמת בגלל בעיות בשרשרת האספקה העולמית ובגלל הזרמות הכספים האדירות לשוק בזמן המגפה. כשהדפסת הכסף והזרמתו לשוק גדולה משיעור הגידול בתוצר ניראה עלית מחירים.

אספקת הכסף לשוק מגיעה בדרך כלל משלושה מקורות:

1) הזרמות כספים של הפד - הזרמות אלו פסקו למעשה והפד החל בספיגת (פעולה הפוכה להזרמה) כסף מהשוק.

2) הזרמות ממשלתיות דרך תוכניות האצה שונות - גם הזרמות אלו כמעט פסקו.

3) הלוואות שצרכנים לוקחים בעיקר דרך כרטיסי אשראי ומשכנתאות. הזרמות אלו לא פסקו ואף עולות. הצרכנים מנסים להמשיך ואף להגדיל צריכה ע"י שימוש בכרטיסי אשראי ומשכנתאות על נדל"ן.

זו הסיבה שהפד מעלה ריבית, כדי לרסן את הביקושים.


ג'רום פאוול יו"ר הפד העריך אתמול בראיון, שהפד יעלה את הריבית ביוני ב0.5% וכך גם ביולי. לאחר מכן כניראה עוד שלוש העלאות ריבית של 0.25% כל אחת עד סוף השנה, אך הראות פחות טובה והפד יפעל לפי רמת האינפלציה ופרמטרים נוספים אז. השוק מתמחר כרגע ריבית של 2.5%-3% בסוף השנה.


קשה לדעת אם העלאת הריבית של הפד תצליח להוריד את האינפלציה או רק תגרום למיתון עם רמת אינפלציה גבוהה שהיא למעשה סטגפלציה. זהו החשש בשווקים הפיננסים. הפד מנסה להיות זהיר ולפעול בהדרגה אך יתכן שהמצב אינו בשליטתו.


השקעות לטווח ארוך בשוק תנודתי


שימו לב שב- 40 השנה האחרונות השוק (S&P500) עלה ב- 3500%. חשוב לזכור שבתקופה הנ"ל היו מלחמות (כולל המלחמה הקרה), מגיפות, 4 מיתונים שאחד מהם היה חריף ביותר, כמה תקופות אינפלציה גבוהות, התקפות טרור, שיטפונות, הוריקנים ורעידות אדמה. כלומר, בכל רגע נתון התבשרנו על חדשות רעות כלשהן, ובכל זאת המניות עלו ב 3500%.



אנו מזכירים שוב שההיסטוריה של שוק המניות במהלך 100 השנים האחרונות מראה כמה מדד ה – S&P הוא תנודתי.

מספר הנפילות המשמעותיות בשוק מאז 1920 מראות עד כמה איבוד נתח גדול מהשקעתנו יכול להיות שכיח:

89 פעמים נפלו המניות בלפחות 10% - פעם אחת כל 11 חודשים בממוצע.

21 פעמים ירדו המניות בלפחות 20% - פעם בארבע שנים, בממוצע.

9 פעמים נפלו המניות בלפחות 30% - פעם אחת בכל עשור, בממוצע.

3 פעמים נפלו המניות בלפחות 50% - זה יקרה פעם או פעמיים בחיים.


המשמעות של נתונים אלו היא שתאבדו חמישית מהשקעתכם בממוצע כל ארבע שנים או 30% כל עשור. אם איננו מבינים עד כמה התנודתיות שכיחה אנחנו עשויים לחשוב שזה סימן שהשוק מתמוטט, או שאנחנו טועים במשהו ולכן נרוץ למכור. אם אנו זוכרים את הסטטיסטיקה כמשקיעים, נחשוב אחרת. אנחנו מקבלים את התנודתיות כחלק נורמלי מהשקעה בשוק ההון, והמשמעות היא שייתכן ויהיו כמה חודשים רעים, או אפילו כמה שנים רעות.


מדוע לספוג את התנודתיות? למה לא להיכנס ולצאת מן השוק בזמן הנכון, להימנע מנפילות ולנצל את העליות?

בשוק המניות מועסקים המוחות הטובים ביותר בעולם – בין היתר, צוותים של מתמטיקאים, פסיכולוגים וזוכי פרס נובל. רובם מתעניינים בדבר אחד: איך מכים את השוק בטווח הקצר. למעשה, שוק המניות מונע על ידי מחשבים על בסיס יומיומי ורוב המסחר מתבצע ע"י מכונות שמונעות ע"י אלגוריתמים אותם כתבו המדענים הנ"ל.


המחשבים מנסים לסחור במניות במהירות של מיליונית שנייה מהר יותר מאשר המחשב במשרד הסמוך. יש אפילו מחשבים הסוחרים בקצבים הנימדדים בטריליונית השניה. התוכנות נכתבו ע"י מתמטיקאים ופסיכולוגים המתחשבים בפחדים האנושיים ושאר הגורמים שמניעים אנשים. אף משקיע לא יכול לנצח במשחק הזה. גם רוב אנשי המקצוע הטובים ביותר אינם יכולים.


שוב ושוב רואים כמה המשקיעים חסרי סבלנות, וכמה עולם ההשקעות זז בתזזיתיות. שבוע בשוק נחשב כנצח לעיתים. על פי LPL Financial, המניה הממוצעת מוחזקת פחות מחודש לפני שהיא נמכרת. כל כך הרבה מוחות וכסף מושקעים במטרה להכות את השוק בטווח הקצר, מה שהופך את העניין לכמעט בלתי אפשרי לביצוע. השוק פשוט רווי במתחרים מתוחכמים מדי.


השוק נשלט על ידי משקיעים מקצועיים אשר מתמקדים ב"להכות את השוק" במהלך הרבעון הבא, או לכל היותר - בשנה הבאה. הדבר הכי מדהים במיקוד הקצר הזה הוא עד כמה שהוא לא רווחי. כל תחום שהתחרות בו כה עזה אינו רווחי ויש כל כך הרבה תחרות על תשואות לטווח קצר ש"להכות את השוק" יהיה כמעט בלתי אפשרי. האנאליסטים בוול-סטריט מתמקדים בטווח הקצר כי זה מה שקובע את הבונוסים שיקבלו ואת קידומם בחברה. עוד 5 או 10 שנים אולי יעבדו במקום אחר וטווח הזמן הזה לא מעניין אותם.


מה קובע בטווח הקצר? דברים שבלתי אפשרי לחזות: אקראיות, שמועות, הפתעות וכו'. בטווח הקצר, ההחזרים להשקעות הם אקראיים ובלתי צפויים. בטווח הארוך, שבו יש פחות תחרות וביצועי החברות באים לידיי ביטוי, הרווח גדול וצפוי יותר כי פחות משקיעים מתחרים על תשומת לב השוק והמניות יתנהגו בהתאם לביצועי החברות.


אם נבדוק יותר מ- 100 שנים של תשואות בשוק ונחשב את הסיכויים להרוויח כסף על בסיס תקופת הזמן בה אנו מחזיקים במניות, נמצא שאם נחזיק במניות במשך יום אחד, הסיכוי להרוויח כסף הוא מיקרי כמו לזרוק מטבע - כ-50/50.

אם נחזיק אותן במשך שנה הסיכויים יראו קצת יותר טוב. מניות נתנו תשואה חיובית בכ-68% מכל השנים (בהנחה שהחזקתם במניות שנה). אבל ברגע שאתם מחזיקים מניות במשך 5, 10 או יותר שנים, הסיכויים ההיסטוריים להרוויח כסף גדלים במהירות.


ראו תשואות המבוססות על החזקת מניות לתקופות שונות:


החישובים בוצעו ע"י הכלכלן זוכה פרס הנובל, פרופסור רוברט שילר.


מכאן אפשר להסיק שאין לנו מושג מה המניות בהן אנו מחזיקים יעשו במהלך החודש הבא, ברבעון, או אפילו בשנה הקרובה. אבל אנחנו בטוחים ביכולתו של השוק לייצר עושר בטווח הארוך. לכן אנחנו מוכנים לקבל ביצועים גרועים מדי פעם בטווח הקצר. זה המחיר שמשלמים כדי להשיג תשואות לטווח הארוך.


משקיעים מנוסים אדישים כמעט לגמרי לטווח הקצר. משקיעים כמו וורן באפט אומרים זאת שוב ושוב. בעוד שרוב המשקיעים בוול-סטריט מקובעים על חמשת הימים או חמשת החודשים הבאים, אנו מתמקדים בחמש השנים הבאות - או יותר. אנחנו מתמקדים במגמות ארוכות טווח בשוק הטכנולוגי, בחברות עצמן ובהשקעות עם יתרון משמעותי בכמה פרמטרים אחרים.


אז בפעם הבאה שהמניות יורדות - זיכרו, זה לא בגלל שעשיתם טעות בהכרח וזה לא אומר שהמניות שאתם מחזיקים הן השקעות גרועות. זה חלק נורמלי מתהליך השקעה נכון.


מזומן


חשוב להזכיר דבר נוסף, כדי לעמוד בתנודות השוק, בתקופות של ירידות ואף לנצל תקופות אלו, חשוב להחזיק מזומן כחלק מתיק המניות. מזומן הוא החמצן הכלכלי ובדיוק כמו שמחסור בחמצן לכמה דקות יכול לסיים עבור אדם את סיפור חייו, כך גם מחסור במזומן בעת ירידות ממושכות יכול לחסל את השקעותיכם.

גודל מרכיב המזומן בתיק יכול להשתנות לפי גודל התיק והתקופה אך מרכיב זה צריך להיות מספיק גדול כדי שאתם כמשקיעים תהיו רגועים ומסוגלים לפעול בשוק לפחות שנתיים עד שלוש מבלי שתאלצו למכור מניות.


לסיכום


מגפת הקורונה, המלחמה, האינפלציה ואירועים אחרים מסוג זה, ימשיכו לקרות. יכול להיות שמתרחש תיקון מהותי בשוק ויכול להיות שזהו תיקון הקורה כל ארבע שנים בממוצע.


בתקופה תנודתית כזו חשוב להזכיר שוב את העקרונות לפיהן אנחנו משקיעים:

1. השקעה לטווח בינוני עד ארוך.

2. ניצול ההתפתחות הטכנולוגית המואצת בתחומים מרכזיים של חיינו שתלך ותעצים.

3. התמקדות בחברות טכנולוגיה מעולות, חדשניות, עם שוק גדול, ושאותן אנו חוקרים ומכירים היטב. נעדיף לראות שהיזמים שהקימו את החברה והביאו אותה להישגים ולגודלה הנוכחי, מובילים את החברה גם היום, אך נבין שבחברות וותיקות הדבר פחות שכיח.


כדי להרוויח בהשקעות, צריך לעשות משהו שמשקיעים אחרים אינם חכמים מספיק לעשות או משהו שמשקיעים אחרים לא מוכנים לעשות.

האפשרות הראשונה קשה למימוש, כי יש כל כך הרבה אנשים חכמים בשוק וכולם מנסים להרוויח בדיוק כמונו.

מאידך, האפשרות השנייה מאד אפשרית כי מעט מאוד אנשים מממשים אותה בגלל חוסר סבלנות, פחד או אינטרס להשגת רווחים מהירים. על ידי נקיטת גישה ארוכת טווח בהשקעות והתמקדות בערכים העסקיים של העסק, כמו גם בחברות מהתחום הטכנולוגי המאיץ התפתחותו, אנו מגדירים השקעה באופן שונה מרוב המשקיעים. התוצאות מאוד מאוד משתלמות, לנו ולמשקיעים שיפעלו לפי עקרונות אלו.


השקעות מוצלחות לכולן/ם! שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה. זיכרו, המנוי לתיק הפרימיום ותיק הצמיחה הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. תוכלו גם לשלוח הודעת ווטסאפ עם "בקשה להפסקת מנוי פרימיום או צמיחה" אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ.


84 צפיות0 תגובות
bottom of page