"הברבור השחור" הגיע - השקעות תחת משבר הקורונה
top of page
חיפוש

"הברבור השחור" הגיע - השקעות תחת משבר הקורונה


מה קורה?


החדשות הרעות ממשיכות להגיע והעולם מבוהל. אי הוודאות גדול ונראה שכל יום מוציאים הוראות חדשות להגבלת התפשטות המחלה, כאשר הפחד מהתפשטות המגפה והפחד מהרס הכלכלה מתחלפים זה בזה מדי יום. אלפי העובדים היוצאים לחל"תים מוסיפים לאי הוודאות.


ביום ראשון בערב הודיע הבנק הפדרלי על הורדת הריבית ל-0% ועל תוכנית הרחבה כמותית של 700 מיליארד דולר כדי להגן על הכלכלה מפני השפעות מגפת הקורונה.

בשלב זה, המשבר בשווקים הוא בעיקר פסיכולוגי וההודעה של הפד משדרת פאניקה. הורדת הריבית ביום ראשון ל 0% (1% הורדה) שקולה ל-4 הורדות ריבית נורמליות בשנים האחרונות והעיתוי אומלל. ההודעה שיצאה ביום ראשון ב-15:00 (יום שבתון אצל האמריקאים), כשביום רביעי יש ישיבה של ועידת השווקים הפתוחים, לא הוסיפה רוגע לשוק.


השוק הגיב להודעת הפד בפאניקה עם ירידות תלולות אתמול. הפעולה של הפד אמורה לעזור לכלכלה האמריקאית, אך יש החושבים כי היא עלולה להיעצר במערכת הפיננסית ובקרב החברות הגדולות ולא להגיע לידי העסקים הקטנים, הצרכנים והעובדים.


הערכות לביצוע השקעות


אם ננתח את המצב מבחינה כלכלית וההשפעות על שוק ההון נראה שלפחות לטווח הקצר, המשבר ישפיע על הביקושים (יקנו פחות), על ההיצע (יעבדו פחות) ואי הוודאות תימשך לפחות עוד שבועיים עד חודש. זה נכון ברמת המאקרו, אך לא נכון ברמת המיקרו. חברות כמו אמזון, פדאקס או שופיפיי, המאפשרת לפתוח חנויות אונליין, אמורות רק להרוויח מכך בטווח הארוך ואף הקצר.


לדוגמה, אמזון הודיעה על גיוס של 100,000 עובדים בארה"ב כתוצאה מעליה תלולה בהזמנות ובמסחר האלקטרוני. אנשים מזמינים יותר מאי פעם באופן מקוון, מכיוון שווירוס הקורונה מגביל פעילויות וקניות רגילים. כדי לעמוד בקצב הביקוש, אמזון תגייס 100,000 עובדים ומעלה את שכרם של כל עובדי המחסן ב -2 $ לשעה.


גם מניות רשתות הקמעונאות נהנות מרוח גבית. אנשים לא טסים לחו"ל ונשארים בבית, מה שמוביל לעלייה בצריכה. עשרות אלפי בני אדם שנכנסים לבידוד קונים כמויות גדולות – כלומר שבועיים קדימה. בנוסף, היינו עדים ל"רכישת פאניקה" על ידי אנשים שחששו כי ייאלצו להיכנס לבידוד ולא יוכלו להגיע לסופר.

כרגע הממשלות פועלות בצורה היחידה שהן יודעות ויכולות: בידוד וניסיון לעצור את ההתפשטות. המחלה מתפשטת והמשקיעים מגיבים בפניקה.






אומדני הרווחים עבור מדד ה S&P 500 כבר החלו לרדת באופן מהותי לשנת 2020, וימשיכו את מגמת הירידה שלהם בטווח הקצר. נראה כאילו הדברים הולכים ומחמירים לפני שיתחילו להשתפר אך צריך לזכור ששוק המניות מגיב ראשון לאירועים.


מכאן שהחדשות הרעות ימשיכו להגיע בתקופה הקרובה אך ניתן להניח, לאור הניסיון באסיה, שבשבועיים הבאים השפעות הבידוד יתחילו לשאת פרי וקצב ההידבקות יפחת. הממשלות "יורידו את הרגל מהגז" וירגיעו, לא ינקטו בצעדים חמורים נוספים מלבד בדיקות, מסכות וכו', ואנשים יתרגלו לחדשות.


עסקים עם מאזן חלש, בעיקר בענף התיירות, יפשטו רגל. תהיה תמותה מסוימת, אך זניחה ובאוכלוסיה מבוגרת בעיקר (סליחה על הציניות אך הניתוח כאן הוא מקרו כלכלי). נזכור שכרגע בישראל, עוד לא מת איש מקורונה.


להערכתי, ככל שההאטה תימשך היציאה ממנה תתארך בשל נזק נוסף שייגרם לכלכלה הראלית ולהפך - ככל שתהיה קצרה יותר היציאה תהיה מהירה יותר ובצורת V.


לסיכום


אנחנו צופים שהחדשות הרעות ימשיכו לזרום עוד כשבועיים עד חודש, כשהן הולכות ומתמתנות, ושהאוכלוסיה והמערכות הפיננסיות בעולם יתרגלו למצב וילמדו להתנהל במצב זה של אי וודאות. אפשרות נוספת היא שווירוס הקורונה יתחיל להעלם עם סיום עונת השפעות (ווירוס הקורונה דומה מאוד לווירוס השפעת אך חמור ומדבק ממנו).


אנחנו משקיעים לטווח ארוך ומתקשים להאמין שהעולם ייחרב בגלל וירוס הקורונה. בינתיים עיקר הנזק נגרם בשל פעולות הממשלות והפניקה. לכן, בשבועות הקרובים נתחיל לחזור לשוק במנות קצובות כשנעריך שאנחנו מצויים באזור התחתית. זה נכון גם אם השוק ירד בעוד 10%. השקעותינו יתמקדו בחברות ספציפיות, בעלות מאזן חזק, אותן אנו מכירים היטב ושאנו מעריכים כי ירוויחו מהמצב שנוצר, או לא יפגעו ממנו משמעותית.


בימים הבאים ננתח כאן, ובעיקר בשירות הפרימיום, את ההתפתחויות מהזווית הפיננסית ונעמיק בחברות ספציפיות בהן לדעתנו כדאי להשקיע.


השקעות מוצלחות!


צריך לזכור: כל הערכות הנ"ל והמסקנות מבוססות על ניתוחים והנחות שלנו ואינן קוראות או מייעצות לאף אחד/ת כיצד לנהוג או להשקיע. על כל אחד/ת לערוך את הניתוחים שלו/ה ולהגיע למסקנותיו/ה הוא/היא כיצד לפעול לפי מצבו/ה.

106 צפיות0 תגובות
bottom of page