האם טסלה תהיה שווה 40 טריליון דולר ב 2030?
top of page
חיפוש

האם טסלה תהיה שווה 40 טריליון דולר ב 2030?

עודכן: 14 במרץ 2021


השוק הסוער


בימים אלו כשהשווקים סוערים, אנחנו מגלים שוב כמה חשובה היכרותנו העמוקה עם החברות בהן אנו משקיעים. אם איננו בטוחים בהשקעותינו ומכירים את החברות היטב, אנחנו עלולים לאבד את הביטחון בהשקעות שלנו ולמכור אותן בירידות. אך כאשר אנו בטוחים בהן ואף חושבים שהחברות יסחרו במחירים גבוהים יותר בעתיד, נוכל לנצל את הירידות ואף להגדיל השקעתנו כשהן מתרחשות.


כאן ננתח את השקעתנו הגדולה ביותר, טסלה, וננסה להעריך כמה תהיה שווה החברה ב 2025 וב 2030 ומדוע מחירה הנוכחי הוא הזדמנות להגדלת הפוזיציה במניה. ככל שנהיה יותר בטוחים בעתידה של החברה, נוכל לנצל את הירידות בצורה נחושה יותר תוך הבנה כללית שבסבירות גבוהה נרוויח בטווח הארוך. הכל בסופו של יום, עניין של סבירויות ובהשקעות, כשהסבירות גבוהה, עלינו לפעול תוך ידיעה שאנו עלולים גם לטעות.


מה החזון של טסלה


החזון של טסלה הוא להעביר את העולם לשימוש באנרגיה בת-קיימא. מחזון זה נובעות כל פעולותיה. טסלה מייצרת פאנלים סולאריים וגגות סולאריים לייצור אנרגיה בת קיימא מאנרגית השמש, סוללות בגדלים שונים לאגור אנרגיה זו וכלי רכב שונים לשימוש באנרגיה חשמלית.

עד לפני כ 5 שנים פעלה טסלה למימוש חזונה כמעט לבדה. רק בשנתיים האחרונות המעבר לרכבים חשמליים נהפך לנחלת הכלל וכבר ברור לרוב האנליסטים וקובעי המדיניות האנרגטית שתוך כמה שנים רוב הרכבים המיוצרים יהיו חשמליים.


כמובן שכמו כל חברה, טסלה גם מעוניינת לייצר הכנסה גבוהה ורווחים כדי לצמוח ולממש את חזונה ולייצר ערך לבעלי המניות.


ממה טסלה עושה כסף


טסלה מייצרת הכנסות ממכירת רכבים חשמליים מסוגים שונים, מכירה ושימוש בסוללות לרכבים מגדלים שונים, חברות חשמל, בתים פרטיים וכן ממכירת פאנלים סולאריים וגגות סולאריים.


תחום הרכב של טסלה


בדו"ח הרבעון הרביעי של 2020 העריכה טסלה במכתב למשקיעים שתוכל להגדיל את כמות הרכבים המיוצרים השנתית בלפחות 50% בממוצע בשנים הבאות, כאשר בשנתיים הבאות, 2021 ו 2022 הצמיחה תהיה אף גבוהה יותר בשל השלמת המפעלים בברלין ובטקסס וההרחבות במפעלים בשנחאי ובקליפורניה. ב 2020 ייצרה החברה 500,000 רכבים וכיום יש צי של למעלה ממיליון מכוניות טסלה בכבישים.


בהנחה שאין בעיית ביקוש למוצרי טסלה, ובגלל זמני ההמתנה למזמינים ברור שאין בעיה כזו, נוכל לחשב את כמות המכוניות שטסלה תמכור בשנים הבאות לפי קצב ייצור המכוניות. למען השמרנות ולצורך חישובינו, נניח שטסלה תצמח ב 40% בשנה לאחר השנתיים הבאות, כאשר ב 2021 ו 2022 תצמח ביותר מ50% כפי שציינה בדוחותיה. מכאן שנוכל להעריך את הכמויות שייצרו עד 2030:




אלו המספרים שגם טסלה מעריכה שתגיע אליהם, שכן החברה שמה לה למטרה להגיע לקצב ייצור של 20 מיליון רכבים לשנה ב 2030.

תחת הנחות אלו המכירות רק של תחום הרכב יהיו בסביבות 200 מיליארד דולר ב 2025 וטריליון דולר 2030:



אם ניקח מכפיל מכירות של 10 (מכפיל מאוד שמרני לחברה שצומחת ב 40% לשנה) על המכירות של טסלה בתחום הרכב ב 2025 ו 2030 הרי ששוויה של טסלה ב 2025 יהיה קצת פחות מ 2 טריליון דולר וב 2030, 10.6 טריליון דולר. פי 15 מהיום.


תחום האנרגיה של טסלה


לפי מאסק, תחום האנרגיה בטסלה ייצר הכנסות דומות לתחום הרכב ואף גבוהות יותר בעתיד. היקף תחום האנרגיה בעולם היום גדול מתחום הרכב.


רק בימים האחרונים, לאחר הפסקות חשמל כלליות בטקסס, טסלה פותרת את בעיית ייצוב רשת החשמל של טקסס. בלומברג דווח בימים האחרונים כי טסלה החלה להתקין מגה פרויקט של סוללות ליד יוסטון, כדי לסייע בייצוב רשת החשמל של טקסס. הפרויקט ממוקם באנגלטון, טקסס, ויעזור במערך סוללות של 100 מגה וואט (המספיקה להפעלת קירור ב 20,000 בתים ביום חם).


מערך הסוללות מגה-פאק של טסלה


זו דוגמה לעסקי האנרגיה של טסלה. החברה פתרה בצורה דומה את בעיות רשת החשמל של דרום אוסטרליה, קליפורניה, הוואיי ועוד. העומס על רשת החשמל בגלל שינויים במזג האוויר צפוי לגבור. חיבור סוללות מסיביות שיכולות לאגור עודפי אנרגיה, וייצוב את הרשת החשמל, הוא חלק קריטי בפתרון. טסלה תודיע על עשרות פרויקטים כאלה בעתיד.


הכנסות האנרגיה של טסלה הגיעו לשיא של כל הזמנים: 750 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020, ונראה שהזינוק בעיסקי האנרגיה רק התחיל. עם התקנת סוללות המגה-פאק, גגות וקולטים סולאריים, והיצע הולך וגדל של סוללות, צריך להתכונן לצמיחה אדירה בהכנסות האנרגיה של טסלה.


הכנסות האנרגיה הרבעוניות של טסלה



בהנחה שבשנים הבאות עסקי האנרגיה יהיו בסדרי הגודל של עסקי הרכב, הרי שהמכירות של טסלה משני סקטורים אלו (רכב ואנרגיה), יהיה כ 2 טריליון דולר ב 2030.


בהנחה של שווי חברה עם מכפיל מכירות 10, טסלה תהיה שווה 21.2 טריליון דולר. פי 30 מהיום.

אך הערכת השווי כלל לא מסתיימת כאן...


תחום הנהיגה האוטונומית - ה ROBOTAXI


כאמור, הסיפור הגדול של טסלה הוא הנהיגה האוטונומית שבו היא מקדימה את המתחרים בלפחות 4-5 שנים. בעזרת תוכנת AI זו, טסלה תיצור אפליקציה להסעות שיתופיות, בדומה לאובר וליפט, אך ללא נהג אנושי ברכב. הרכב שישמש בשירות הסעות זה מכונה הרובוטקסי. תוכנת האינטליגנציה המלאכותית שמשמשת להפעלת הרכב בנהיגה אוטונומית נקראת Full Self Driving (FSD).


מחיר נסיעה בשירות זה, שאינו משתמש בנהג אנושי, יהיה זול בהרבה משירות דומה עם נהג אנושי. לפי המצגת של טסלה ביום שהוקדש לנהיגה האוטונומית, היא העריכה שעלות ממוצעת של מייל (Mile) נסיעה בשירות זה יעלה 1.30 דולר. זאת, לעומת עלות של 2-2.5 דולר באובר וליפט היום.


מזה כמה חודשים טסלה מריצה גירסת בטא של תוכנת ה FSD עם כ 1000 משתמשים, שניבחרו ע"י טסלה, והורידו את התוכנה לרכבם. החברה מתכוננת להרחבת גירסת הבטא של ה FSDבצורה מסיבית. אם אתם בעלי טסלה שממתינים בדריכות לתוכנת ה FSD החדשה, תוכלו בקרוב להורידה לרכבכם ע"י לחיצת כפתור.

אילון מאסק אומר שתוכנית הבטא מתרחבת והם עומדים להכפיל את גודלה עם עדכון תוכנה חדש (מ -1,000 מכוניות ל -2,000). בעוד 10 ימים, טסלה תוסיף לחצן 'הורד בטא' לאפליקציה של הרכב, שבאמצעותו נהגים יוכלו להירשם להורדת תוכנת FSD. זה אומר שאילון מאסק וצוות הנהיגה האוטונומית של טסלה מרגישים בטוחים ביכולות התוכנה. ראו את ציוציו של מאסק בנושא מה 6 במרץ.




בקצרה, אילן מאסק מעריך שטסלה תשלים את התוכנה כבר השנה. אך בואו ניקח מקדמי ביטחון ונניח שהם ישלימו תוכנה זו בשנה הבאה ורק ב 2023 יתחילו להשתמש בה בצורה מסחרית באזורים נבחרים המאשרים נהיגה כזו. צריך לזכור שכל הרכבים של טסלה היום מצוידים בחומרה הנחוצה לנסיעה כזאת והתוכנה ניתנת להורדה מרחוק לרכב.


מכאן, שאפשר לחשב את ההכנסה של טסלה מצי רכבי הרובוטקסי כשתתחיל בשירות ב 2023: לפי המצגת של טסלה שנערכה ביום שהוצגה טכנולוגיית הרכב האוטונומי, רכב שישתתף בשירות הרובוטקסי של טסלה ייצר רווח גולמי של כ 30,000 $ בשנה.



הנתונים וההנחות שהוצגו במצגת (ומוצגים בשקף למעלה) שמרניים ביותר:

1. העלות של כל מייל נסיעה לטסלה יהיה קטן מ 0.18 דולר.

2. הרווח הגולמי שהרכב יעשה לכל מייל יהיה 0.65 דולר (בהנחה ש 50% מהזמן הרכב יסע ריק, בלי נוסעים).

3. כל רכב רובוטקסי ייסע כ90,000 מייל בשנה.

4. הרווח הגולמי השנתי לכל רכב יהיה כ 30,000 דולר.

5. חיי הרכב הם 11 שנה.


יש הערכות שהעלות למייל עבור טסלה יגיע ל 0.04 דולר ב 2030, אך כנראה גם מחיר הנסיעה יצטרך לרדת אם תתחיל תחרות בהסעות ללא נהג, כך שהרווח הגולמי ישמר פחות או יותר.


אם נהוון את ההכנסות מרכב אחד במשך 11 שנותיו כרובוטקסי הרי שרכב זה יכניס לנו רווח גולמי של 330,000 דולר. אם כך, לא יהיה כדאי לטסלה למכור רכבים ב 48,000 דולר בממוצע, אלא כדאי יהיה לה לשמור את הרכבים לעצמה ולהפעילם בשרות ההסעות ללא נהג, או למוכרן בכ 300,000 דולר. אילן מאסק אף הודה בכך בעקבות שאלה של Disruption Research בטוויטר:




שאלה: האם הזמן לקניית מכונית טסלה מוגבל בגלל עליה ניכרת במחיר עם סיום תוכנת ה FSD?

ומאסק משיב: כן. ומבהיר: עדיין אפשר יהיה לקנות מכונית טסלה אך במחיר גבוה בהרבה כי שווי מכונית אוטונומית גבוה בהרבה ממכונית לא אוטונומית.




והשואל ממשיך ומבהיר: אם טסלה לא תעשה זאת, הרווח ילך לספסרים ותהיה רשימת המתנה של שנים. העלאת המחיר תעזור לטסלה לצמוח במהירות ולממש את חזונה.

ומאסק משיב: בדיוק

מכאן ברור שטסלה תקח את רוב הרכבים לשימושה העצמי כרובוטקסי ותמכור רק רכבים מעטים במחיר שלא הרבה אנשים יכולים להרשות לעצמם.


בעלי רכבי טסלה יוכלו לצרף את רכבם לשירות הרובוטקסי מתי שירצו ע"י בחירה בכך באפליקציית שירות ההסעות של הרובוטקסי. במקרה כזה טסלה תקבל רק 30% מהרווח הגולמי ו 70% ילך לבעל הרכב כך שטסלה תקבל כ 9,000 דולר לשנה כרווח גולמי מכל רכב.


צריך להבין שאלו שרותי תוכנה והרווח התפעולי כאן הוא בסביבות 80%, גבוה בהרבה מעסקי מכירת המכוניות או האנרגיה.


מכאן שנוכל למלא את טבלת צפי המכירות של טסלה עם המכירות שיתקבלו משירות הרובוטקסי בשנים הבאות תחת ההנחות הבאות:

כבר היום 25% מהלקוחות של טסלה רוכשים את חבילת ה FSDב10,000 $, כאשר חבילת התוכנה מציעה הרבה פחות מנהיגה אוטונומית מושלמת, כך שאפשר להניח שעם השלמתה לפחות 40% מהלקוחות ירכשו את התוכנה ויפעילו אותה.

בנוסף אנחנו מעריכים שמ 2024 טסלה תקח לעצמה לפחות 40% מהרכבים לשמש כרובוטקסי.

עם הנחות אלו אנו מגיעים לערכים הבאים:




מכאן שלפי חישוב שמרני זה, המתבסס על מכירות שירות ההסעות האוטונומי בלבד, שוויה של טסלה יהיה 6.6 טריליון דולר ב 2025 או שווי מניה של 6,500 דולר, וב 2030 שוויה יהיה 31 טריליון דולר או שווי מניה של כ 30,000 דולר. כלומר, פי 42 מהיום. זאת, מבלי שהתחשבנו כלל בכל תחום מכירת הרכבים ותחום האנרגיה שכאמור יוסיפו לשוויה של טסלה כ 15 טריליון דולר ב 2030 (צריך לקחת בחשבון שטסלה תמכור פחות רכבים אם תשתמש בהם בעצמה כרובוטקסי).


בסך הכל טסלה יכולה להגיע לשווי של 45 טריליון דולר ב 2030 אם תשלים את תוכנת ה FSD בשנה הבאה ותתחיל להפעילה בצורה נרחבת ב 2023. אני מעריך שהסיכויים של טסלה להשלים את תוכנת ה FSD הם מעל 90%. אם נכפיל את שווי הנהיגה האוטונומית ב 2030 בסיכוי של ,90% נקבל שווי שוק לחברה של מעל 42 טריליון דולר.


גם אם נחשב את אותה טבלה עם ערכים שמרניים בהרבה כך שרק 30% מצי המכוניות המיוצרות נלקח ע"י טסלה ומשתתף בשירות הרובוטקסי וכל רכב מייצר לטסלה רווח גולמי של 10,000 $ בשנה בלבד (שליש מהערכות של טסלה), הרי שנקבל את הערכים הבאים:

שוויה של טסלה ב 2025 יהיה 2.4 טריליון דולר או שווי מניה של כ 2,300 דולר, וב 2030 ערכה של טסלה יגיע ל 11.4 טריליון דולר או שווי מניה של 11,300 דולר. פי 16 מהיום.


לעומת זאת, אם נבדוק את התרחיש האופטימי אך ראלי הבא, נחשב את אותה טבלה עם ערכים הבאים: 70% מצי המכוניות המיוצרות נלקח ע"י טסלה ומשתתף בשירות הרובוטקסי וכל רכב מייצר לטסלה רווח גולמי של 40,000 $ בשנה (ראלי לגמרי לפי מומחים רבים), הרי שנקבל את הערכים הבאים:

שוויה של טסלה ב 2025 יהיה 14.1 טריליון דולר או שווי מניה של כ 14,000 דולר, וב 2030 ערכה של טסלה יגיע ל 66 טריליון דולר או שווי מניה של כ 65,000 דולר. פי 92 מהיום.


אלו רק הערכות היפותטיות וכמובן שיכולים להיות אירועים ותקלות בלתי צפויות שיקטינו את ההכנסות והרווח ומכאן את שווי החברה. אך שימו לב שהשתמשנו בערכים שמרניים כמו קצב גדילה של 40% ולא 50% כמו שטסלה מעריכה. כמו כן אנו מעריכים שטסלה תוכל לייצר רווח גולמי גדול מ 30,000 דולר לשנה מכל רובוטטקסי.


בנוסף, לא חישבנו את ההכנסות שייווצרו לטסלה כאשר אנשים פרטיים יצרפו את רכבם לשירות ההסעות האוטונומי וטסלה תגבה 30% מההכנסה של כל רכב כזה. טסלה גם תוכל לפתח חנות אפליקציות ולמכור אפליקציות ומשחקים לנוסעים ברכב שבעצם פנויים לכך. היא גם תהיה יצרנית גדולה של סוללות, שתוכל למכור לחברות רכב אחרות.


לסיכום

כפי שהדגמנו למעלה, השאלות הגדולות הן האם טסלה תצליח "ללמד" את תוכנת הבינה המלאכותית, FSD, לנהוג בצורה עצמאית לחלוטין ברכב? מתי יצליחו בכך? ומתי יאפשרו הרשויות לרכב עצמאי כזה להסיע נוסעים ללא נהג? אין ספק שנהיגה אוטונומית כזאת תקרה בסופו של דבר, אך היא צריכה להיות בטוחה פי 10 או יותר מנהג ממוצע כדי שהרשויות יאפשרו אותה.


אם תצליח החברה להתחיל בשירות ההסעות אוטונומי בסביבות 2023, היא תוכל להגיע, כמו שראינו, גם לשווי שוק של מעל 40 טריליון דולר או שווי מניה של 40,000 דולר. כלומר, פי 57 מהיום. במקרה של עיכוב בתחילת השירות או תקלות אחרות, אפשר להפחית מערך החברה העתידי בהתאם, אך הערכים עדיין גבוהים באלפי אחוזים מהשווים היום.


טסלה קרובה למעשה כבר היום לביצועים מושלמים בתוכנת ה FSD, אך כמה עשיריות האחוז החסרות לנהיגה מושלמת הוא משמעותי כי כל תאונה של רכב אוטונומי תעצור את כל התהליך ותקשיח את עמדת הרשויות. זאת, למרות שכל יום יש עשרות תאונות קטלניות של רכבים מאוישים בכבישים.


נעקוב בדריכות אחרי ההתפתחויות כי השלמת התוכנה וכניסתה לפעולה באזורים מסוימים בארה"ב ובאסיה, קרובה.


שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה והערכותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.


אשמח לשמוע את דעתכם בנושא זה, אם מצאתם טעויות בחישובים, או אם יש לכם דעה אחרת בנושא.

השקעות מוצלחות לכולם!

274 צפיות2 תגובות
bottom of page