כמה באמת שווה חברת טסלה?
top of page
חיפוש

כמה באמת שווה חברת טסלה?

עודכן: 28 באוג׳ 2019


Tesla Model Y


אני רואה נתק מוחלט בין מחיר המניה של טסלה לבין ביצועי החברה בפועל, אך כמו שכתבתי במאמר הקודם, בין 2002 – 2004 זה היה המצב גם עם מנית אמזון, ובין 2007 -2009 עם מנית אפל לאחר השקת האייפון. הסיבות לירידה מעט שונות בכל אחד מהמקרים, אך ברור שהאנליסטים בוול-סטריט ממליצים על המניות בעיקר על בסיס תוצאות הרבעון האחרון או לכל היותר צפי לרבעון הקרוב.

במקרה של טסלה יש סיבות נוספות לירידות. טסלה מערערת כמה סקטורים "עשירים" מאוד, כמו תעשיית הנפט והגז, תעשיית רכביי הבנזין והסולר, וכן תעשיית הרכב השיתופי (כמו אובר וליפט). החזון של טסלה הוא מעבר לשימוש באנרגיה ירוקה ובדלקים ברי קיימא. למעשה פיתוח אלטרנטיבות כדי להפסיק את השימוש בנפט ומוצריו. הסיבות לכך ברורות: הנזק לסביבה, לבריאותנו והעובדה שבנקודת זמן מסויימת מקור האנרגיה המופק מהאדמה יגמר.

תעשיות אלו, שיפגעו פגיעה אנושה מחזונה של טסלה, משיבות מלחמה ופועלות במרץ להזיק לטסלה בכל דרך אפשרית או לפחות להאט את התקדמותה. הן משקיעות הון רב הן ביצירת נרטיב שלילי בתיקשורת, והן בפעילות ישירה על מניית טסלה בצורה של מכירות בחסר של המניה כדי ליצור מצג שהמצב של טסלה כחברה קשה ומסוכן.

טסלה גייסה כ 2.7 מליארד דולר לאחרונה בחוב ובמניות. בנוסף יש לה 2 מליארד דולר בקופתה ועוד 2 מליארד דולר שהיא אמורה לקבל מחברת פיאט-קרייזלר. סך הכל בקופתה לפחות 6 מיליארד דולר כרגע, שעשויים להספיק לכמה שנים קדימה (מספר השנים תלוי בתזרים המזומנים והרווחים העתידיים). לפי הערכות, טסלה אמורה להיות ריווחית מהריבעון הבא.

עוד כמה עובדות על טסלה:

בארבעת הרבעונים האחרונים טסלה מודל 3 (המודל האחרון של רכבי טסלה) היה הרכב הנמכר ביותר בעולם במונחים כספיים, כולל דגמים לא חשמליים. נתון מדהים בהנחה שרק לפני שנתיים הושק הרכב (השקף הבא ממצגת ישיבת בעלי המניות של טסלה).



אלו מכירות הרכבים החשמליים בעולם ב 2018. טסלה מודל 3 צועד בראש ללא מתחרים




ואלו 5 הרכבים הנמכרים ביותר (לא רק חשמליים) בקליפורניה שבארצות הברית, ברבעון הראשון של 2019.


או בנורווגיה בה יש מעבר מסיבי לרכבים חשמליים



בנוסף, טסלה משלימה את הקמתו של מפעל חדש בשנחאי שבסין, בבעלותה המלאה. טסלה היא למעשה חברת הרכב היחידה שהתאפשר לה להקים מפעל בבעלות מלאה ע"י ממשלת סין.

מפעל זה, הגיגה פקטורי 3 בשנחאי, יהיה יעיל הרבה יותר ממפעלי החברה בנבדה או קליפורניה כי הרבה מהטעויות שעשתה החברה במפעליה הראשונים, יתוקנו. טסלה תתחיל לייצר ולמכור רכבים בסין ללא מכסים או עלויות הובלה כבר בנובמר או דצמבר שנה זו. השוק הסיני לרכבים חשמליים הוא שוק ענק וגדול בהרבה מהשוק האמריקאי. ראו את המכירות של רכבים חשמלים בשני השווקים בשנים האחרונות.




ההערכה היא שעם ירידת מחיר הרכב של טסלה בסין ועם הגדלה דרמטית של יכולות היצור בסין הדבר יביא למכירות גדולות יותר בסין לעומת ארה"ב.

ומה מצפה לנו בחודשים הקרובים מטסלה? טסלה כבר הכריזה על דגם Y החדש (SUV), ועד סוף הקיץ תצא עם טנדר (פיק-אפ), מודל חדש. השוק לדגמים אלו גדול בהרבה משוק הסדן דוגמת מודל 3. בנוסף, עד סוף השנה טסלה תציג חידושים טכנולוגים מהפכניים בתחום הבטריות, בו יש לה כבר עתה מובילות טכנולוגית משמעותית. זאת לאחר שרכשה את חברת MAXWELL TECHNOLOGY המתמחה בתחום הבטריות ולה פיתוחים מהפכניים בתחום. כבר היום טסלה היא יצרן הסוללות הנטענות (ליתיום-יון) הגדול בעולם ומייצרת יותר סוללות מכל משאר היצרנים בעולם גם יחד. עם זאת, המגבלה העיקרית של טסלה בהספקת דגמים חדשים היא יצור הסוללות. המפעל החדש בסין אמור לפתור חלקית גם בעיה זו. אם כך אפשר לתאר היכן נמצאים שאר יצרניי הרכב וכמה רכבים חשמליים הם מתכוונים לייצר כי לא ניראה שהם רואים בייצור הסוללות בעיה.

בנוסף לכל זה, טסלה מובילה בפיתוח הרכבים האוטונומיים. מי שישלוט ראשון בשוק הרכבים האוטונומיים יוכל להקים ציי רכב כדוגמת אובר וליפט ולשלוט גם בשוק זה של נהיגה שיתופית בגלל העלויות הנמוכות של הפעלת רכב ללא נהג. לטסלה יש למעשה צי של 500,000 רכבים המוכנים לנהיגה אוטונומית מבחינת החומרה. רכבים אלו שולחים נתונים אמיתיים למחשביה המרכזיים לצורך פיתוח הבינה המלאכותית של המערכת האוטונומית, וכל גירסת עידכון יורדת לכל רכבי טסלה לאחר בדיקות. רק לשם השוואה, לווימו של גוגל יש כ 10 רכבים שנוסעים ואוספים נתונים ע"י נהגים שלמעשה זה תפקידם (לא נהיגה טבעית של לקוח). לטסלה בעיניין זה יש את היתרון שיש לגוגל במנוע החיפוש או לפייסבוק ברשתות החברתיות שלה, כמות נתונים עצומה שמהווה יתרון מכריע מול המתחרים.

ולאחר כל היתרונות האלו המניה יורדת משמעותית בחודשים האחרונים. כך לפחות עד לפני שבועיים בהם המניה החלה לטפס שוב. המכירות בחסר (SHORT) על מנית טסלה הן הגדולות ביותר בוול-סטריט נכון להיום, כ 10.5 מילארד דולר! מכירה בחסר היא מכירה של מניה שאינה ברשותך, היא למעשה מושאלת ממשהו אחר עד שתקנה אותה חזרה כדי לכסות את המכירה שבחסר. זהו מנגנון המאפשר להרוויח מירידת ערך המניה בתקווה שמחיר הקניה בסוף יהיה נמוך ממחיר המכירה בחסר ההתחלתית.

ע"י שימוש במנגנון מכירה זה, גופים שונים גורמים להיצע ומקווים לגרום לירידה במנית טסלה. המניה השניה מבחינת מכירות בחסר היא אפל. כ 10 מיליארד דולר. ההבדל הוא שאפל שווה 900 מליארד דולר ואילו טסלה רק 40 מיליארד. 30% ממניות טסלה נמצאות במכירה בחסר, שזה חסר תקדים. אין כמעט מניות נוספות לביצוע מכירה בחסר כך שמי שעושה זאת מיצה ערוץ זה.

זהו גרף המתאר את מחיר המניה (באדום) לעומת כמות המניות שבשורט (כחול):




מדוע השורט לא קטן כמעט עם ירידת המניה (כדי לממש רווחים)? למי יש סכומים כאלו של 10 מיליארד דולר לשורט (הימור נגד החברה), כאשר החברה מראה זינוק במכירות, עליונות טכנולוגית כה גדולה בשוק ואין כל סיכון לקיומה? מעריכים שלתעשיית הנפט. תעשייה זו מוציאה על פרסום סכומים גדולים בהרבה, והאטת תהליך המעבר לרכבים חשמליים מצדיקה את ההוצאה מצידם. לכן, הפחדת הלקוחות עם ניתוחים וחדשות רעות בתקשורת ופיתוח נרטיב שלילי סביב טסלה, יחד עם ירידה במחיר המניות, תגרום לאנשים שאינם בקיאים בנושא להסס כשצריך להחליט אם לרכוש רכב מסוג טסלה.

זה כנראה עובד, אך רק לטווח הקצר. בסין אין סיכוי שזה יעבוד כי שם תעשית הנפט האמריקאית וכן חברות כמו GM ופורד אינן מפרסמות גדולות בתקשורת ואינן בעלות השפעה כה גדולה על המדיה. בנוסף, בסין פשוט אוסרים מכירת רכבי בנזין ברוב הערים הגדולות והממשלה מעודדת מעבר לרכבי חשמל. הסינים רואים ברכבי טסלה רכבים יוקרתיים שלא יהיו רחוקים במחירם, עם סיום המפעל, מרכבי חשמל סינים. סיטואציה דומה לאפל בתחילת דרכה בסין.

בכל מקרה כל חודש שעובר שווה לתעשיות הנפט מליארדים, כמו גם לתעשית רכבי הבנזין. GM ופורד למעשה לא עושות מאמץ רציני לעבור לרכבים חשמליים על אף שכבר ברור שתוך כ 10 שנים כמעט לא ייצרו רכבי בנזין כלל. כך, עתידן של חברות אלו כלל לא ברור וכל האטה בתהליך המעבר יעזור להנהלתן הנוכחית.

אז כמה באמת שווה טסלה? כנראה הרבה יותר מהמחיר בו היא נסחרת כיום, מחיר אליו תצטרך לטפס בחודשים ובשנים הבאות. הערכה זו מבוססת על כל מה שתואר למעלה, על דברים נוספים שבמאמר קצר זה לא ניתן לפרט, וכן על השוואה עם חברות אחרות אותן טסלה תערער או תחסל לגמרי כתוצאה מעליונות טכנולוגית. דוגמה לכך אפשר לראות בחברת אובר שהונפקה לאחרונה ושוויה כיום הוא כ 76 מיליארד דולר. שוויה של טסלה היום הוא כ 40 מיליארד דולר "בלבד". טסלה כאמור מובילה בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שתהיה מוכנה בשנה הבאה ותמתין לאישורים רגולטורים. יכולת זו תאפשר יישום שנקרא רשת רובוטקסי, שזוהי רשת של מוניות ללא נהג שעלות הנסיעה בהן הוא כ 18 סנט למייל. כל בעל רכב של טסלה יוכל להירשם ברשת טסלה ולשלוח את רכבו "לעבוד בשבילו" ולהסיע נוסעים. החברה מעריכה שכבר בשנה הבאה רכבי טסלה הפעילים יהיו בעלי יכולת כזו, כמיליון רכבים. גם אם לוחות הזמנים של טסלה אגרסיביים מידיי וייקח לה כמה שנים להכניס את טכנולוגית הרובוטקסי ולקבל אישורים רגולטורים, הרי שטכנולוגיה זו תחסל את אובר כי מחיר נסיעה באובר הוא 3$. פי 16 יקר יותר, ואובר מפסידה כסף על כל נסיעה.

לסיכום, אובר שיש לה אפליקציה אחת מוצלחת (כרגע) לשיתוף הסעות ומפסידה כסף בצורה מובנית, שווה 76 מיליארד דולר, ואילו טסלה שמייצרת את רכביי החשמל הטובים בשוק (והולכת להוציא גם ג'יפון, פיק-אפ, ומשאית מהפכנית), היצרנית הגדולה והמתקדמת בעולם לסוללות נטענות, והמובילה הטכנולוגית בנהיגה אוטונומית שווה רק 40 מיליארד דולר. לי זה ניראה כשל שוק והזדמנות השקעה יוצאת דופן.

השקעות מוצלחות!




72 צפיות0 תגובות
bottom of page