גל הבינה המלאכותית 1
top of page
חיפוש

גל הבינה המלאכותית 1

עודכן: 6 באוק׳ 2020

אני רוצה להראות לכם דבר מדהים בהשקעות שרובנו כלל לא חושבים עליו.

(*מאמר זה פורסם בעבר למנויי הווטסאפ אך עודכן באתר זה)


בואו נעשה תרגיל מחשבתי. נגיד שהייתם משקיעים במנית אמזון $10,000 ב 2004, 10 שנים לאחר שהוקמה, והייתם מחזיקים אותה 15 שנה, עד היום. במקרה כזה הייתם מייצרים רווח של $360,000. ב 2004 אמזון הייתה קיימת כבר 10 שנים והיה ברור שהיא אחת מהשחקניות החשובות במהפכת האינטרנט בכלל ובתחום המסחר האלקטרוני בפרט. כמובן שלא יכולנו לתאר שהיא תהיה כל כך דומיננטית כמו שהיא היום, אך ברור היה שהיא שחקנית חשובה בתחום.


בואו נבדוק גם את חברת אפל באותה תקופה. אם הייתם משקיעים בחברת אפל $10,000 באותה תקופה ומחזיקים במניה עד היום הייתם מייצרים רווח של $920,000. כמעט מיליון דולר. ב 2004 סטיב ג'ובס כבר חזר להיות מנכ"ל אפל מזה כ 8 שנים, האייפוד כבר היה הצלחה מסחררת, כך שלא הייתם צריכים להיות עתידנים או מומחי טכנולוגיה כדי להבין שאפל הולכת להצליח בגדול. עד כמה בגדול, אני לא חושב שהרבה העריכו אז. שוב, לא יכולנו לתאר את מהפכת הטלפונים החכמים ועד כמה גדולה הולכת להיות אפל, אך היה ברור שזו חברה חדשנית, מפוקסת ומצליחה.


אם היינו משקיעים בסלים העוקבים אחרי הנאסד"ק או ה S&P500 היינו מרוויחים $40,000 ו 15,000$ בהתאמה. רווח נאה אך איזה הבדל! השקעה באיגרות חוב באותה תקופה הייתה מייצרת 15%-20% בממוצע ($1500-$2000), וזאת במקרה הטוב.

ראו את העליה של שתי החברות לעומת הנסדא"ק (בכתום) וה S&P500 (באדום).



בואו נניח עכשיו שהיינו משקיעים ב 10 חברות טכנולוגיה לפני 15 שנה כ $10,000 בכל אחת, כשאנחנו מנסים לזהות את החברות שימריאו וישנו את כללי המשחק. סך הכל כ $100,000. סכום שרובנו יכולים להרשות לעצמנו.


נניח עתה שטעינו ב 4 מהחברות וכל אחת מהן ירדה ב 50%. בהחלט מקרה קיצוני לרעה. בנוסף, 4 נוספות כלל לא גדלו לאחר 15 שנה ומחירן לא השתנה. לא עלו ולא ירדו כלל. אך בדוגמא שלנו השתים הנותרות היו אפל ואמזון (שכבר היה ברור בתקופה ההיא שהן חברות חדשניות, מובילות מגמה, ומשנות את כללי המשחק) והרי שהיינו מרוויחים את הסכום הבא:

- על אפל ואמזון: 1,280,000$

- על ארבעת המפסידות (50%), הפסדנו 20,000$ ($5000 * 4)

- ועל ארבעת החברות שמחירן לא השתנה, $0. לא הרווחנו ולא הפסדנו.


במצב זה, עדיין הרווחנו $1,260,000! וזאת למרות שעל ארבע חברות הפסדנו 50%, ועל 4 חברות נוספות לא הרווחנו כלל. שיעור גבוה מאוד לכל הדעות. אם היינו משקיעים באותה תקופה בצורה "מסורתית" ( 80% איגרות חוב 20% מניות וכדומה) היינו מרווחים במקרה הטוב 2000-4,000$ (תקופה של ריביות נמוכות). שימו לב להבדל העצום למרות ש 40% מהתיק שלנו ירד ב 50%.


מה שמדהים כאן הוא שגם אם נבדוק את העיניין בנקודת קיצון, ונחשב כמה הרווחנו אם היינו משקיעים רק בחברה מצליחה אחת, אפל לדוגמא, ומפסידים 100% בכל שאר ההשקעות, עדיין היינו מרוויחים $830,000 ב 15 השנים הנ"ל. סכום עצום יחסית לאלטרנטיבות.


האמת היא שמניות טכנולוגיות רבות עלו בתקופה זו בצורה חדה ויכולנו להשקיע גם בחברות מצליחות אחרות. למשל בגוגל או נטפליקס - חברות ששינו את תחום החיפוש והצפיה בתוכן מקורי - תוך שימוש בתשתית האינטרנט וטכנולגיית הענן. חברות שהיה ברור שהן הצלחה ושהן מייצרות שינוי. הרווח במקרה כזה היה מוכפל לסכום אסטרונומי יחסית להשקעה. ראו את עליית גוגל ונטפליקס באותה תקופה בגרף למטה (גוגל בצהוב ונטפליקס בירוק).


תובנות: המניות תנודתיות וצריכים סבלנות. חשוב לדבוק בנתוניי החברות ולא במחיר המניות בוול סטריט. לרוב המשקיעים בוול סטריט אין סבלנות והם פועלים מתוך פחד וזהירות יתר. החשש הוא מתנודתיות ומשקיעים בורחים ל"חוף מבטחים" כמו אג"ח בעת תנודתיות או ירידות, במקום לנצל את הירידות ולרכוש חברות טובות בזול. בטווח הארוך מחירי המניות מתיישרים עם נתוניי החברות הבסיסיים.



התרגיל המחשבתי בא להראות עד כמה ההשקעה בחברות המנצחות חשוב ועד כמה הפחד מהפסד יכול להזיק. סכום ההפסד בחברות המפסידות מוגבל לסכום ההשקעה ואילו סכום הרווח במנצחות הוא בלתי מוגבל ויכול להיות מוכפל גם פי 100, כפי שקרה בנטפליקס באותה תקופה. "הפרס" על הצלחה גדול בהרבה מ"העונש" על טעות. למרות זאת רוב הכלכלנים והמאמרים בעיתונות הכלכלית עוסקים בניתוחים מתי השוק ייפול.

עכשיו, כשאנחנו מסתכלים קדימה אני סבור שיש סיכוי טוב שחברות יעלו פי 100 ויותר ב 10 או 15 השנה הבאות, משום שאנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה טכנולוגית גדולה יותר מהאינטרנט והשינויים הטכנולוגיים מואצים.


אסביר מדוע אני משוכנע בכך: היום אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה גדולה יותר מהאינטרנט או הטלפון החכם. זוהי מהפכת הבינה המלאכותית.

למעשה, אני משוכנע כי 2019 מאפשרת לנו לקנות בהזדמנות קבוצה קטנה של מניות בינה מלאכותית.


אני מאמין שאם תנצלו את הרגע המיוחד הזה תוכלו להסתכל אחורה בסיפוק עוד 5, 10, ואפילו 15 שנה. תעשו טעות "יקרה" מאוד אם תתעלמו ממניות הבינה המלאכותית.

כדי להיות בטוח שהבינה המלאכותית היא לא סתם בועה או מגמה חולפת, כדאי לבדוק שלוש נקודות בעת ניתוח מגמות חדשות. אנחנו מסתכלים על שלוש נקודות מרכזיות כדי לקבוע אם הטכנולוגיה באמת תגרום לנקודת מפנה בהיסטוריה או שזו רק מגמה חולפת:

ראשית - האם המשקיעים הטובים ביותר ובעליי העיניין משקיעים בתעשיה זו וקונים חברות מהתחום. האם המוחות הטובים ביותר בתעשית הטכנולוגיה משקיעים בטכנולוגיה זו, והאם מנכ"לים ביצעו השקעות גדולות בתחום?


שנית - האם הכישרונות הטובים ביותר נוהרים לתחום? כאשר האנשים המוכשרים ביותר מתחילים לזרום לטכנולוגיה אחת, זה יוצר התפתחות מהירה ואקספוננציאלית. כל הכישרון שמרוכז בנושא אחד מביא ליותר פריצות דרך, מקדם את הטכנולוגיה, ומוביל למעבר של עוד אנשים מעולים לתחום.


ולבסוף - צריך לראות התפתחות מהירה של טכנולוגית ה AI. ככלל, הטכנולוגיה מתקדמת מהר יותר מכל תחום אחר ואם הטכנולוגיה שאנחנו בודקים לא משתפרת מהר יותר מכל טכנולוגיה אחרת, אז כמעט בוודאות שטכנולוגיה זו לא תוכל לגדול בשיעורים חריגים במשך עשור או יותר.


בואו נעבור על כל אחת מן הנקודות הללו כדי לבדוק אם האינטליגנציה המלאכותית נמצאת במצב דומה למגמות האינטרנט והטלפונים החכמים בזמן העלייה המהירה שלהם.


1) האם המשקיעים והמוחות החשובים משקיעים בתחום?

כאשר דפדפני האינטרנט הופיעו לראשונה בשנת 1994, היו כמה בעלי חזון שחזו שדברים גדולים הולכים לקרות. ג'ף בזוס עזב ג'וב מבטיח, ארז את הדברים במכונית שלו ועבר מניו יורק לסיאטל בחוף המערבי להתחיל את אמזון כמעט מיד לאחר הבנת הפוטנציאל של האינטרנט.

אבל, נקודת המפנה של האינטרנט שבה ההצלחה שלה הפכה לכמעט וודאית הייתה כמה שנים מאוחר יותר, כאשר כמעט כל שיחת ועידה באמריקה היתה מלאה בדיונים של מנכ"לים שדנו איך הם משנים את החברה שלהם כך שתתאים לעידן האינטרנט.

בשלב זה, היו כל כך הרבה השקעות בתחום, שהיה ברור כבר שזה ילך ויעצים.

בואו נשווה את זה ל- AI היום.

בדיוק כמו בימים הראשונים של האינטרנט, כמה מן המוחות החזקים ביותר בתחום הטכנולוגיה והמדע כבר פועלים בצורה נימרצת ויצאו בקריאה מוקדמת בנוגע לפוטנציאל ה AI.

ג'ף בזוס שוב מאמץ את הטכנולוגיה בשתי ידיים ואומר "קשה להפריז בהשפעה" של מה שמגיע עם ה AI וזה יוביל ל "תור זהב חדש".

אילון מאסק טוען שמי שישלוט ב AI המתקדם ביותר ישלוט בתחום שלו. ברמה הבין לאומית ברור שהמדינה המובילה בטכנולוגית הבינה המלאכותית, תשלוט בעולם. לא פחות. הוא טוען כבר כמה שנים שהתחום כה עוצמתי ומסוכן שיש להפעיל עליו רגולציה הדוקה. חלק ממלחמות הסחר בין סין לארה"ב מתנהלות כתוצאה מהבנה זו.

לפני פטירתו, אפילו סטיבן הוקינג שקע במחשבות בנושא. הוא כינה את AI "האירוע הגדול ביותר" בהיסטוריה האנושית.

אבל, בעוד שציטוטים מנסים למשוך תשומת לב והכל עדיין בגדר השערות, פעילות אמיתית ניתן למצוא בתרשים הבא.




מה שאתם רואים הוא התפלגות רבעונית של מספר המנכ"לים ברחבי אמריקה המתארים כיצד האינטליגנציה המלאכותית מעצבת מחדש את עסקיהם.

בדיוק כמו בזמן שטכנולוגיית האינטרנט התפרצה בשנות התשעים, נושא עליית הבינה המלאכותית נמצא כמעט בכל הישיבות והדיונים בארצות הברית היום.

זה בטוח לגמרי לומר,אם כך, שה AI עברה את הרגע שבו רק יזמים חדשניים דיברו על הנושא.


2) האם הכישרונות נוהרים לתעשיה זו?

במילים פשוטות, המוחות הגדולים ביותר בטכנולוגיה נוהרים למגמות הגדולות ביותר עם הפוטנציאל הגדול ביותר, וכמו קבוצת ספורט גדולה ששנה אחר שנה נמצאת בראש הטבלה, ההתקדמות בכל טכנולוגיה חדשה מתחילה עם כישרון יוצא דופן.

אז, בואו נסתכל כמה כישרון זורם ל AI.

בגוגל , כמעט כל פרויקט גדול בנוי סביב AI.

טסלה פיתחה רכיב AI מהיר במיוחד (פי 10 מהיר מרכיב ה GPU של אנבידיה) לנהיגה אוטונומית. היא רואה בזה את אחד הרכיבים החשובים ביותר ברכב ששווה היה להשיג בו פריצת דרך, וטובי המוחות בטסלה עוסקים בזה.

באמזון יש 10,000 עובדים שעסוקים עכשיו ב Alexa אשר בנויה סביב AI. זו כמות עובדים שמשתווה לכח אדם של כ-500 חברות סטארטאפ.

חטיבת ה AI של מיקרוסופט גדלה ב 60% בשנה ויש לה יותר מ 8,000 עובדים.

אפשר להמשיך עוד ועוד, אבל קשה למצוא חברת הייטק גדולה שלא משקיעה רבות ב- AI והעובדים הטובים ביותר שלה עוברים לתחום.


3) האם אפשר לראות התפתחות מואצת בטכנולוגיה זו?

הנחת היסוד היא שהטכנולוגיה מתפתחת מהר יותר מכל ענף אחר. אז, אם המגמה החדשה תהיה הכוח הדומיננטי בתחום הטכנולוגי במשך עשור או יותר, אנחנו רוצים לראות שיעורי צמיחה והתקדמות הרבה יותר גבוהים מאשר בטכנולוגיה הכללית.

ובכן, מה מהירות ההתפתחות של ה AI?

בשש השנים האחרונות חלה עליה של פי 300,000 בכוח המחשוב של פרויקטים בתחום ה AI. זו לא טעות דפוס. זאת ממש טכנולוגיה על סטרואידים.

לפני שנעבור הלאה, ייתכן שאתם תוהים מה זה AI? וכיצד פתאום כל מנכ"ל ברחבי העולם מדבר על זה, לאחר עשרות שנים של תזוזה אפסית בנושא? ובכן, נעסוק בנושא בקצרה במאמרנו שיתפרסם בנושא הבינה המלאכותית בימים הבאים. נסביר כיצד עובדת בינה מלאכותית ומה ההשפעות המדהימות שיש לה על העולם.


עד כמה ההזדמנות גדולה עכשיו?

נחזור לדוגמא של אפל. אפל הייתה חברה גדולה וחדשנית עוד לפני הופעת האייפון, אבל אין ספק שהופעתו הביאה למהפכה בחיינו. האייפון הופיע לראשונה בדוחות אפל ב-2007 עם מכירות שנתיות של 123,000 דולרים, 0.5% ממכירות החברה באותה שנה. ב 2008 כבר היה ברור שהאייפון הוא הצלחה גדולה גם אם לא ניחשנו את גודלה.

ב 2009 כבר היה ברור שהאייפון הוא הצלחה מסחררת, אך ראו את מניית אפל בפברואר 2009. מחיר המניה ירד למחירים של תחילת 2007 (התאריך מסומן בשחור). זאת הייתה הזדמנות השקעה יוצאת מן הכלל, אך באותה תקופה הפחד שלט שוב בשל משבר הסאבפריים (המשבר הפיננסי של 2008) ולא הרבה ניצלו אותה.




ב-2009 למעשה, כאשר ההכנסות מהאייפון הגיעו ל-6.75 מיליארד ול-18.5% מסך המכירות של אפל באותה שנה, התחיל גל ההתלהבות ממניות אפל בפרט וממניות הטכנולוגיה בכלל. ב-2018 הכניס האייפון לחברת אפל 166.7$ מיליארד, 62.8% מסך ההכנסות. המניה, שפתחה את 2009 על 7.5 דולר, הגיעה לשיא של 233 דולר.

לפי מוסדות מחקר כמו מקנזי, עוגת הענק החדשה של ה AI תהיה גדולה בהרבה מעוגת הטלפוניה החכמה ותהיה אף גדולה מהאינטרנט עצמו. מקנזי סקר את פריצות הדרך הטכנולוגיות ששינו את הטכנולוגיה לאורך זמן. התוצאות שלהם היו מאירות עיניים, בלשון המעטה. הם מצאו כי:

המצאת מנוע הקיטור במאה ה -19 הוסיפה כ -3% לשנה לתוצר העולמי לאחר המצאתו.

כניסת האינטרנט לתוך ה-IT המודרני הוסיף 0.6% בשנה לתוצר העולמי.

והם מעריכים כי ה AI לבדו יוסיף 1.2% מהתמ"ג בצמיחה לכלכלת העולם בעשור הקרוב.

במילים פשוטות, הם מנבאים כי ה AI יהיה מנוע צמיחה חזק פי 2 מהאינטרנט!

והנה מה שזה אומר בדולרים וסנטים: מקנזי מעריכה כי ה AI יוסיף 13 טריליון דולר בערך לכלכלת העולם. רק כנקודת התייחסות, כל מגזר הטכנולוגיה של S&P500 שווה כ 4 טריליון דולר כיום.


פוטנציאל הרווח למשקיע בתעשייה גדול

לדעתנו מהפכת ה AI מאפשרת הזדמנות השקעה בלתי חוזרת בתעשיית ענק חדשה לאחר הירידות של דצמבר 2018. בהשוואה למצב שבו ניצבו משקיעי האינטרנט בסוף שנות ה 90 ובעת בועת הדוט-קום ב 2000, או הטלפוניה החכמה ב-2007-9, מצבם של המשקיעים בתעשיית ה AI היום טוב בהרבה. לא רק שהפוטנציאל לרווח גבוה בהרבה, אלא שהסיכון נמוך משהיה בתחילת מהפכת הסמארטפון עם משבר הסאבפריים.


ב-2009 התפעלנו כולנו מהמכשיר שהוציאה אפל, אבל לא חלמנו על סדרי הגודל שיתפתחו. היום, עם תחילת עידן ה AI וישומיו, כמו המכונית החשמלית והאוטונומית, אפליקציות לאיבחון רפואי, פירסום, תעשיה, ביטחון ואחרים, סדרי הגודל ברורים. אפשר לומר היום בוודאות שבתוך עשור (כנראה אפילו מוקדם יותר בגלל קצב העליה האקספוננציאלית) ישתנו תעשיות רבות ללא הכר ויצרו הכנסות אדירות לחברות המובילות בתחום.

טסלה, בדיוק כמו אפל והאייפון ב 2008, שולטת בתעשיית הרכב החשמלי והאוטונומי. כל תוכנת ההפעלה, מרכז השליטה בענן, וכמובן תוכנת הרכב האוטונומי מוטות AI. טסלה אפילו מייצרת את המעבדים להרצת תוכנת ה AI של הרכב האוטונומי. כמו אפל, היא שולטת על כל המערכת בצורה אנכית, הכל מיוצר ומשורת באמצעות החברה, ובכלל זה גוף המכונית, המרכב, החלונות, המנוע, הנהג האוטומטי, תוכנה הפעלת הרכב, כל המערכת האלקטרונית וכמובן הבטריה, שבאסטרטגיה של מאסק ובחזונו תהיה תחום לא פחות חשוב לחברה. טסלה היא כיום יצרנית הבטריות הגדולה והמתקדמת בעולם ורק לאחרונה רכשה את חברת האנרגיה Maxwell Technologies כדי להגדיל את יתרונה הטכנולוגי בתחום. לחברה אולמות תצוגה ומרכזי טיפול בכל רחבי העולם. הכל בבעלות החברה וכך גם תחנות הטעינה. כל המכירות נעשות רק דרך אתר החברה. אין דילרים.


חברה כמו TRADE DESK שמשתמשת בבינה מלאכותית בתעשיית הפירסום, עולה בקצב חסר תקדים בשל עליה מהירה בהכנסות וברווחים. בשנה האחרונה מניותיהם עלו כבר פי 4 והפוטנציאל לגדילה עדיין גדול.

מבחינת המשקיע תעשיית ה AI נכנסת לשלב שפותח בפניה פוטנציאל ענק לגדילה בכל התחומים.


למשקיעים

בחודשים הקרובים נפרסם את המאמר השני בסידרת ה AI: "גל הבינה המלאכותית 2". במאמר זה נעמיק אף יותר ונסביר מדוע אנחנו מאמינים שהמהפכה הטכנולוגית נכנסת לשלב ההאצה ואיך נוכל להרוויח מכך. במאמר נציע גם שירות מנויים (בתשלום) בו נציג רשימה של 8 חברות שלדעתנו יובילו את גל הבינה המלאכותית בתחומים שונים. חברות אלו נבחרו מתוך עשרות חברות שנבדקו ונחקרו. על כל חברה שתוצג ברשימה תוכלו לקרוא ניתוח ולהבין יותר מה היא עושה ומדוע אני מאמין שתוביל את מהפכת ה AI בתחומה. לחברות אלו פוטנציאל גדילה חסר תקדים וחלקן כבר מממש פוטנציאל זה. לרשימה זו נוסיף עוד 2 חברות בחודשים הקרובים, כך שסך הכל יוצגו כ 10 חברות אחריהן נעקוב ואותן נעדכן בצורה שוטפת לפי ההתפתחויות.

השקעות מוצלחות!




118 צפיות0 תגובות
bottom of page