יו"ר הפד פאוול הפיל ביום שישי את השווקים עם נאום בן 8 דקות
top of page
חיפוש

יו"ר הפד פאוול הפיל ביום שישי את השווקים עם נאום בן 8 דקות


מקרו

יו"ר הפד נשא ביום שישי נאום ניצי ובו חזר על מחויבות הפד להעלאות הריבית במטרה להיאבק באינפלציה ולהורידה ל- 2%.

פאוול נאם ביום ו' במהלך כנס ג'קסון הול שנערך בקנזס סיטי, וחזר על מחויבותו להעלאת הריבית כחלק מהמאבק באינפלציה. הדברים שאמר היו המשך לקו הניצי שלו בעניין, ובין היתר ציין כי "נשתמש בעוצמה בכל הכלים שברשותנו ונמשיך בהעלאות הריבית החדות". הוא ציין כי "עם הריבית הגבוהה והאטה בצמיחה ייווצרו תנאים שיאטו את האינפלציה, אך גם יסבו כאב למשקי הבית ולעסקים".


המסר העיקרי מדברי פאואל ברור: הבנק הפדרלי לא יירתע מלהמשיך להעלות את הריבית. לדבריו, ההיסטוריה מלמדת שנסיגה מהירה מדי מהידוק החגורה המוניטרית, שנועדה לדכא את הביקושים ולבלום את האינפלציה, היא טעות. "עלינו להמשיך בכך עד שהעבודה תיעשה", אמר פאואל, "אין מקום לעצור או להשתהות ".הדברים שלחו את וול סטריט לירידות חדות, שגרמו ליום הגרוע ביותר מאז אמצע יוני.

השווקים חוזים עתה שהריבית תגיע לכ–4% כבר בתחילת שנה הבאה. החששות מהמיתון שארה"ב עלולה להיקלע אליו בעקבות העלאת הריבית המהירה, נדחקים כרגע מטה בסדרי העדיפויות. פאואל הזהיר: "נשתמש בכלים שברשותנו בכל העוצמה..".


הורדת הציפיות לאינפלציה

נראה שהנאום נועד בעיקר להפחיד את הצרכנים. פאוול עבד על ציפיות הצרכנים שהן אחד הגורמים החשובים לעלייה נוספת באינפלציה. זהו כלל ידוע בכלכלה שהציפיות לאינפלציה מגשימות עצמן וגורמות בעצמן לעליה באינפלציה. אם הצרכנים צופים אינפלציה גבוהה, הם מזדרזים לרכוש מוצרים לפני עליות המחירים, דבר שבעצמו גורם לעליות מחירים.

אם פאואל יצליח לשכנע את הצרכנים כי הריבית תעלה מספיק והאינפלציה תדעך, הוא עשוי להביא לשינוי התנהגותם באופן שיגשים את היעד של הורדת האינפלציה גם ללא צורך בהעלאות ריבית חדות.


"ההתמקדות היא בהחזרת האינפלציה ליעד של 2%, היא מעל לכל עתה", אמר פאואל. לשם כך, הוא חזר ואמר שהעלאת ריבית חריגה בגודלה עשויה להידרש כבר בחודש הבא. בכך הוא רמז כי הריבית תועלה שוב בקפיצה של 0.75 אחוז (ולא ב- 0.5% כמו שרוב האנליסטים חזו). "יציבות מחירים היא אחריות הבנק הפדרלי, והיא סלע היסוד של הכלכלה. בלי יציבות מחירים, הכלכלה לא עובדת בשביל אף אחד"., אמר.


מה שפאוול לא אמר בנאומו הוא מתי להערכתו האינפלציה תרד בחזרה ליעד של 2%. כרגע זה נראה רחוק. הנימה התקיפה שלו והנאום הקצר, לא באמת משכנעים אותנו ואני מאמין שהמטרה הייתה בעיקר שינוי התנהגות הצרכנים והורדת הציפיות לאינפלציה.


היפוך תשואות האג"ח

פאואל מבין שעידן הריבית האפסית הסתיים ומנסה להגיד לשווקים שהמסיבה הסתיימה. הנפילות בבורסות בעקבות הנאום מראות שלפחות בטווח הקצר המשקיעים קיבלו את המסר ופועלים בהתאם. תשואות האג"ח עולות לרוחב עקום התשואות (כלומר, לכל מועדי האג"ח), אך באג"ח לטווח הארוך (כמו 10 שנים), הריבית נמוכה יותר מבאג"ח קצרות טווח (כמו שנתיים), מה שמראה שהשווקים מצפים להאטה בכלכלה ולשינוי כיוון בטווח הבינוני.

היפוך שכזה בעקומת התשואות בישר בעבר בצורה די עקבית, על מיתון בארה"ב. אחרי נאום פאואל התשואה ל–10 שנים עלתה ל–3.05%, אך התשואה לשנתיים זינקה ל–3.41%.



מעבר לגבולות ארה"ב, בעולם כולו, גורמת האינפלציה לזעזועים כלכליים וחברתיים, ומסכנת אוכלוסיות חלשות ועניות.

אירופה לכודה במצב כלכלי קשה בין האינפלציה שנגרמת בגלל בעיות באספקת האנרגיה מרוסיה והאטה כלכלית, ובין הצורך לייצב ולהוריד את האינפלציה ע"י העלאות ריבית שיקשו על ההתאוששות של משקי הבית והעסקים. משבר האנרגיה באירופה הופך במהירות למשבר כלכלי עמוק, וסכנה למיליוני אנשים.

גם בנק ישראל נקט צעד אגרסיבי של העלאת ריבית ב-0.75 אחוז החודש.


החברות המדווחות השבוע

אלו החברות שידווחו השבוע:




לסיכום


פאוול נאם נאום ניצי ביום שישי והפיל את השווקים. הנקודות העיקריות בנאום פאואל:

  • הבנק הפדרלי (הפד) מתמקד במלחמה באינפלציה

  • הפד מוכן לגרום כאב לכלכלה האמריקאית כדי למגר את האינפלציה

  • הפד לא ייסוג בקרוב מהעלאות הריבית ולא יהסס להמשיך בהן

  • יש מקום להעלאת ריבית של 0.75% כבר בספטמבר (לעומת העלאה של 0.5%)


שני פרמטרים חשובים שיתפרסמו בקרוב יקבעו, בין השאר, את מדיניות הפד:

1) כמות המשרות שנוספו למשק האמריקאי וגובה האבטלה באוגוסט שיתפרסמו ביום שישי הקרוב.

2) מדד המחירים לצרכן ולייצרן שיתפרסמו בסביבות ה- 10 בספטמבר.


המשך המחסור בידיים עובדות בשוק העבודה ועליה באינפלציה תגרום למדיניות אגרסיבית של הפד לבלימת האינפלציה ולהיפך במקרה של עליה באבטלה וירידה משמעותית באינפלציה. הכל תלוי בנתונים שיתפרסמו.


נעקוב אחרי המידע שיתפרסם בשבועות הקרובים ונגיב בהתאם בהשקעותינו, אם יהיה צורך.


השקעות מוצלחות לכולן/ם!


שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.


זכרו, המנוי לתיק הפרמיום ותיק הצמיחה הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרמיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.

45 צפיות0 תגובות
bottom of page