top of page
חיפוש

רק מספר קטן של חברות יוצרות את רוב העושר בעולם - שאר החברות רק מורידות את ערך השקעותינו


אחת האמיתות המטלטלות ביותר בעולם ההשקעות היא שהשוק לא באמת מתנהג כפי שרוב האנשים חושבים. אנחנו רגילים לשמוע שהבורסה מניבה בממוצע כ־10% בשנה לאורך זמן, ושפיזור רחב בין מניות רבות הוא הדרך הבטוחה לבנות עושר.


אבל העובדות שונות. מחקר אקדמי רחב־היקף שמנתח מאה שנות נתונים מציג תמונה שונה לחלוטין.

לפי המחקר, מתוך 29,754 מניות שנסחרו בארצות הברית מאז 1926, 46 חברות יצרו מחצית מכלל העושר שנוצר בשוק המניות האמריקאי. לא 460. לא 4,600. רק 46.


אפילו יותר מדהים: רק 1,082 מניות - כ־3.6% מכלל החברות - יצרו 100% מהעושר שנוצר בשוק. כל שאר החברות, ביחד, היו במקרה הטוב “משקל ניטרלי בתיק”, ובמקרים רבים פשוט השמידו ערך.

 

רוב המניות מפסידות כסף

המחקר של פרופ׳ הנדריק בסמבינדר מאוניברסיטת אריזונה מראה שהמניה הממוצעת הניבה תשואה שלילית של כ־6.9% לאורך חייה כחברה ציבורית. פחות ממחצית מהמניות הניבו תשואה חיובית, ורק 27.6% הצליחו להכות את ביצועי השוק עצמו.


כלומר, הרעיון ש”השוק עולה בממוצע” הוא קצת אשליה סטטיסטית. בפועל, קומץ קטן של מניות מייצר תשואות אסטרונומיות, והן אלו שמעלות את כל הממוצע כלפי מעלה. רוב החברות האחרות לא רק שלא יוצרות עושר, הן גוררות את התשואה הכוללת כלפי מטה.


מכאן מגיעה אחת המסקנות החשובות ביותר למשקיעים: פיזור רחב מדי דווקא עלול לפגוע בתשואה. אם אתה מחזיק עשרות או מאות מניות במשקל שווה, אתה עלול לדלל את ההשפעה של אותן חברות נדירות שמייצרות את רוב העושר.

 

הבעיה בפיזור יתר

אחת העובדות המעניינות היא, שמנהלי השקעות רבים עושים בדיוק את הדבר הלא נכון. הם מחזיקים עשרות מניות במשקל דומה, וכאשר אחת מהן מתחילה להצליח מאוד ועולה, הם מקטינים אותה “למען איזון התיק". זה פשוט אסון השקעתי.


כי אם רק מעט מאוד מניות הן “כרטיסי הלוטו המנצחים” של השוק, חיתוך מוקדם של המנצחות הגדולות עלול להיות אחת הטעויות היקרות ביותר שמשקיע יכול לעשות.

 

עד כמה הריכוזיות קיצונית?

המספרים כמעט בלתי נתפסים.

עשר המניות המובילות יצרו כ־29% מכל העושר שנוצר בשוק המניות האמריקאי במאה השנים האחרונות. 46 מניות יצרו 50% מהעושר, ורק 3.6% מהמניות יצרו את כל העושר שנוצר בשוק האמריקאי ב- 100 השנים האחרונות. כל השאר, ביחד, היו שליליות או חסרות משמעות.


זה אומר שבפועל, הצלחה בהשקעות אינה תלויה בבחירה של “הרבה מניות טובות”, אלא בזיהוי של מעט מאוד חברות יוצאות דופן. 


אז מי הן באמת החברות שיצרו את רוב העושר בעולם?


 


אפל ואנבידיה בראש הרשימה

המניה שיצרה את העושר הגדול ביותר בהיסטוריה של שוק המניות האמריקאי במאה השנים האחרונות היא אפל. לפי המחקר, אפל לבדה אחראית לכ־5.5% מכלל העושר שנוצר בשוק האמריקאי במאה השנים האחרונות, כ־5 טריליון דולר של יצירת עושר לבעלי המניות.


במקום השני נמצאת אנבידיה, שאחראית לכ־5% מכלל העושר שנוצר, למרות שהיא חברה צעירה משמעותית מאפל. אחריה נמצאות מיקרוסופט, אלפאבית (גוגל), אמזון, ברודקום, אקסון, מטא - ואז מגיעה גם טסלה.

ז"א, שתי החברות המובילות אחראיות ליותר מ – 10% מהערך שנוצר בכל שוק המניות במאה השנים האחרונות. מדובר על 29,754 מניות שנסחרו בארצות הברית מאז 1926 ועד 2025.

 

 

טסלה, שהונפקה רק ב־2010, כבר אחראית לכ־1.5% מכלל העושר שנוצר בשוק האמריקאי במאה השנים האחרונות. 

המשמעות כאן מדהימה: בתוך זמן קצר מאוד, טסלה נכנסה לרשימת החברות המשפיעות ביותר בהיסטוריה של שוק ההון.

 

ומי יצרה את הערך הגבוה ביותר בממוצע שנתי (כמובן שהחישוב הוא מהשנה שהחברה הונפקה וניכנסה למדדים ועד סוף 2025)?

 

(*הערכים במיליוני דולרים)


כאן מובילה אנבידיה, אחריה אלפביית, אפל, מטא, מיקרוסופט וכו'.

 

טסלה אינה “חברת רכב”

אחת החברות עם הפוטנציאל הגדול ביותר בטווח הארוך היא טסלה, ואחת הטענות המרכזיות היא שהשוק עדיין לא מבין באמת מהי חברת טסלה ומהו הפוטנציאל שלה.


אמנם רוב ההכנסות שלה עדיין מגיעות ממכירת רכבים, אבל לפי הערכים בהם היא ניסחרת, טסלה אינה חברת רכב - אלא חברה טכנולוגית עם פוטנציאל להיות “מערכת ההפעלה של רוב השווקים הגדולים בכדור הארץ".


טסלה נמצאת בנקודת מפגש של כמה מהשווקים הגדולים ביותר בעולם: אנרגיה, רובוטיקה, תחבורה אוטונומית, בינה מלאכותית ועבודה פיזית באמצעות רובוטים כמו האופטימוס.


לפי הגישה הזו, המכוניות הן רק המוצר הראשון. בדיוק כפי שאמזון התחילה מספרים בלבד ואז התרחבה לקמעונאות, השכרת שירותי ענן, לוגיסטיקה ובינה מלאכותית, כך גם טסלה מרחיבה שוב ושוב את השוק הכולל שלה עם מוצרים חדשים עליהם היא שוקדת.

 

“מערכות ההפעלה של הציוויליזציה”

אחת הטענות העיקריות היא שחברות העל של העשורים האחרונים הן למעשה “מערכות ההפעלה של החברה המודרנית."


אפל שולטת במובייל. גוגל שולטת בחיפוש ובמידע. מיקרוסופט במחשב השולחני ובעולם העסקי, אמזון בענן, לוגיסטיקה ומסחר. ויזה ומאסטרקארד במערכות התשלומים. אנבידיה במחשוב לבינה מלאכותית.


הרעיון הוא שחברות כאלה אינן רק מוכרות מוצר. הן בונות תשתית שעליה פועלות אינספור חברות ופעילויות אחרות. ברגע שחברה הופכת לתשתית בסיסית של הכלכלה, היא נהנית מאפקטים אדירים של התרחבות (סקייל), אפקט רשת וצבירת נתונים.

 

למה בינה מלאכותית מגבירה את הריכוזיות

הבינה המלאכותית אינה “דמוקרטיזציה” של הכלכלה - אלא דווקא כוח שמרכז עוצמה אצל מעט חברות ענק.

הסיבה פשוטה: רק לחברות מעטות יש את הכסף, כמויות הנתונים, כוח המחשוב והגישה לאנרגיה הנדרשים כדי לבנות כוח מיחשוב ומודלי AI מתקדמים באמת.


הבינה המלאכותית יוצרת יתרון עצום לחברות שהן כבר גדולות:

  • יותר משתמשים מייצרים יותר נתונים (דאטה) המשמשים לאימון ושיפור המודלים

  • יותר נתונים מייצרים בינה מלאכותית (AI)  טובה יותר

  • בינה מלאכותית טובה יותר מביאה יותר משתמשים


זהו תהליך מחזורי שמחזק את עצמו.

 

דאטה הוא חומר הגלם החדש

אחת מהנקודות החשובות ביותר היא שנתונים הפכו למקבילים של הון או אנרגיה בעולם החדש. כדי לבנות מודלי בינה מלאכותית איכותיים צריך כמויות עצומות של נתונים איכותיים.


לגוגל יש דאטה של חיפוש. למטא יש דאטה חברתי. לאמזון יש דאטה של מסחר. לטסלה יש דאטה אמיתית של נהיגה בעולם האמיתי.


היתרון הזה כמעט בלתי ניתן לשכפול. ככל שיש לחברה יותר משתמשים, כך היא אוספת יותר מידע, משפרת את ה- AI שלה ומקשה על המתחרים להדביק אותה.

 

אנבידיה: “האתים והמעדרים” של הבהלה לזהב

אנבידיה מושווה לחברות שמכרו את האתים והמעדרים בתקופת הבהלה לזהב.

אנבידיה מספקת את כוח המחשוב שעליו כל תעשיית ה־ AI בנויה. נכון לעכשיו, כמעט כל “מפעלי ה־AI " הגדולים בעולם מבוססים על המעבדים שלה.


השאלה המעניינת שעולה: האם בעתיד החברות שמפתחות ומחזיקות בכוח מחשוב ומודלים ל־ AI  כמו טסלה, גוגל, אנטרופיק או OpenAI יהפכו לחזקות אפילו יותר מאנבידיה?

 

למה השוק נהיה יותר ויותר ריכוזי

אחת התובנות החשובות ביותר מהמחקר היא שהריכוזיות בשוק הולכת ומחמירה.

ב־90 השנים הראשונות של המחקר נדרשו 89 חברות כדי ליצור 50% מהעושר. בעשור האחרון רק 13 חברות יצרו מחצית מהעושר שנוצר בשוק.


כלומר, לא רק שיש מעט מנצחות מספר המנצחות הולך ומצטמצם. זו אחת הסיבות שחברות הענק הטכנולוגיות משקיעות סכומי עתק בכוח מחשוב ל- AI. הן מבינות שמי שיוביל בתחום ה-AI, ינצח וייקח את כל הקופה. כאשר הוא יוביל ויגיע ל- AGI (אינטליגנציה מלאכותית כללית) לא ניתן יהיה להתחרות בו.

 

ספייס־אקס: מערכת ההפעלה של החלל

החלק המסקרן ביותר הוא הדיון על ספייס־אקס (SPACEX).


אם טסלה עשויה להיות “מערכת ההפעלה של כדור הארץ”, ספייס־אקס עשויה להיות “מערכת ההפעלה של החלל”.


הטענה היא שספייס־אקס שולטת בכמה תשתיות קריטיות:

  • שיגור לחלל

  • תקשורת לווינית באמצעות סטארלינק

  • בעתיד גם מרכזי נתונים בחלל

  • ואולי אפילו אנרגיה ותעשייה על הירח ומחוץ לכדור הארץ


לפי הגישה הזו, ברגע שחברה שולטת בתשתית בסיסית - אינספור עסקים אחרים נבנים עליה.

 

האם טסלה וספייס־אקס יתמזגו?

אפשרות שכנראה תתרחש: מיזוג עתידי בין טסלה לספייס־אקס.

ייתכן שספייס־אקס תונפק עד סוף השנה ואז תתמזג עם טסלה, מהלך שיחבר בין AI רובוטיקה, אנרגיה, חלל ותחבורה תחת אקוסיסטם אחד.


כרגע זו ספקולציה בלבד, אבל עצם העובדה שהרעיון נשמע בכלל “אפשרי” ממחישה עד כמה טסלה כבר לא נתפסת כחברת רכב רגילה.

 

מה המשמעות למשקיעים?

המסר המרכזי כאן הוא שהעולם נע לעבר ריכוז עוצמה קיצוני אצל מעט חברות ענק טכנולוגיות. חברות שמחזיקות:

  • תשתיות

  • דאטה

  • בינה מלאכותית כללית (AGI)

  • כוח מחשוב

  • ואפקטי רשת עצומים


לפי הגישה הזו, העתיד לא שייך לעשרות אלפי חברות בינוניות אלא לקומץ חברות שהן “מערכות הפעלה” של הכלכלה והציוויליזציה המודרנית.

 

לסיכום

המחקר של פרופ׳ הנדריק בסמבינדר מאוניברסיטת אריזונה של מאה השנים האחרונות מציג תמונה חדה וברורה: רוב המניות אינן יוצרות עושר. כמעט כל הערך בשוק ההון נוצר על ידי קומץ קטן של חברות יוצאות דופן.


בעבר היו אלו אפל, מיקרוסופט, אמזון וגוגל. בשנים האחרונות אנבידיה וטסלה מצטרפות למועדון הזה. ובמבט קדימה, השאלה הגדולה ביותר עבור המשקיעים אינה “איזו מניה תעלה השנה”, אלא אילו חברות יהפכו ל”מערכות ההפעלה” של העולם בעידן הבינה המלאכותית.


כי אם ההיסטוריה מלמדת משהו, זה שלא צריך למצוא מאות מניות מנצחות כי אין מאות כאלו.

צריך למצוא את הבודדות שמנצחות ומשנות את העולם או את אלו שמספקות להן את חומרי הגלם והמוצרים ושבלעדיהם הן לא תוכלנה לנצח.

 

ההשקעות שלנו

בתיק הפרמיום ותיק הבינה המלאכותית אנחנו עושים בדיוק את זה: חוקרים ומנסים למצוא את החברות המנצחות בשנים הבאות שיביאו את הערך הגבוה ביותר למשקיעים.


כדי לראות מי הן החברות שלפי דעתנו תובלנה בשנים הבאות הרשמו כאן לתיק ה- AI או כאן לתיק הפרימיום.

 

המניות המדווחות השבוע

ראו את החברות החשובות המדווחות השבוע בטבלה למטה.


מחר (יום שלישי) יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב. זהו נתון חשוב מאוד שישקף את רמת האינפלציה ועד כמה השפיעו עליות מחירי הדלקים על האינפלציה.


החברות המדווחות השבוע

 

השקעות מוצלחות לכולן/ם!


תוכלו להירשם לבלוג זה חינם כאן ולהתחיל לקבל במייל מאמרים הדנים בתחום ההשקעות.

תוכלו גם לעקוב אחרינו בטוויטר כאן, שם אנחנו מפרסמים עדכונים קצרים יותר.

 

שימו לב שבמאמר זה אנחנו משתפים אתכם בתחזיותינו, דעותינו ושיקולינו לצורכי מידע, אך אין זה יעוץ או הכוונה כיצד לפעול ו/או לנהל את השקעותיכם ויתכן ואנו משקיעים בחלק או בכל החברות המוזכרות במאמר. על כל אחד ואחת לבצע את בדיקותיו/ה ולהסיק מסקנות בהתאם להעדפותיו/ה.

 

המנוי לתיק הפרמיום, תיק הצמיחה ותיק ה- AI הוא מנוי לשנה. כברירת מחדל המנוי מתחדש אוטומטית כל שנה. תוכלו לסיים את המנוי שלכם בכל עת דרך הפרופיל שלכם/ן (בחרו מהתפריט "המנוי שלי", בחרו בסוג המינוי ו"ביטול מנוי") באתר זה. אין החזר כספי לאחר הרישום וחשיפת המידע, לכן בדקו טוב שאתם נרשמים ומשלמים על השירות המבוקש. אם אתם מקבלים את המאמרים גם בהודעות ווטסאפ, תוכלו גם לשלוח הודעת "בקשה להפסקת מנוי פרימיום או צמיחה" או להפסקת השליחה בווטסאפ בלבד.

 
 
 

תגובות


ניווט

אנחנו עוסקים בהשקעה בחברות טכנולוגיות בשוק הגלובלי, משימתנו היא להציג זווית כלכלית טכנולוגית מעמיקה על הכלכלה הגלובלית וחברות טכנולוגיה צומחות, תוך ניצול מגמות אלו ליצירת תשואה גבוהה לאורך זמן.

הרשמה לניוזלטר

!תודה שנרשמת לניוזלטר

גילוי נאות

הכותבים באתר זה עשויים להחזיק באחד או יותר מניירות הערך המוזכרים באתר. האמור באתר אינו מהווה המלצת השקעה או המלצה לביצוע פעולה כלשהי ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ/שיווק פנסיוני המתחשבים בצרכיו ובנתוניו של כל אדם.

עיקבו אחרינו

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon

© כל הזכויות שמורות לטק-אינבסט22 2017-2022

bottom of page