מה כיוון השווקים בחודשים הבאים
top of page
חיפוש

מה כיוון השווקים בחודשים הבאים

עודכן: 18 ביוני 2020


המצב קשה ומסוכן


ארצות הברית והעולם במשבר בריאותי וכלכלי. אין ספק בכך. מיליוני מובטלים, מאות אלפי מתים ממגפת הקורונה ואנשים שחוששים לצאת מהבית.


יחד עם זאת, המצב בשווקים נראה טוב והם כבר מתקרבים לרמות בהן היו לפני פרוץ המגפה, המשבר הכלכלי והבהלה שהובילה לירידה חדה במרץ.


אז מה קורה כאן ומה יקרה בשווקים בחודשים הבאים? האם נראה המשך עליות או צלילה מחודשת של השווקים?

אנחנו יכולים רק לנתח את המצב ולהעריך בסבירויות שונות מה יקרה. הבה נתחיל.


נציין כמה נקודות על מנת להזכיר עד כמה המצב היום בעולם, ובייחוד בארצות הברית, חריג וקשה:

  1. הערים הראשיות בארצות הברית באי שקט ואף בפרעות, כאשר חנויות במרכזי הערים נבזזות. היום הודיעו שניו-יורק בעוצר.

  2. המגפה עדיין משתוללת והמספרים עולים.

  3. דוחות רוב החברות ברבעון הראשון היו גרועים. הדוחות של הרבעון השני יתפרסמו בסוף יולי ואוגוסט והם אמורים להיות גרועים אף ביותר.

  4. התוצר הלאומי של רוב המדינות צנח.

  5. אנשים מבוגרים מפחדים לצאת מהבית.

  6. אנשים עם בעיות בריאות גם הם חוששים לצאת.

  7. חברות האינטרנט אמנם פעילות יותר בתקופה כזו וחלקן אף ריווחיות יותר. יש שימוש רב יותר בפלטפורמות שלהן, אך ההכנסות של רבות מאלו המבוססות על פירסום קטנו משמעותית, ובכלל זה גוגל וופייסבוק.

  8. הכלכלה מתחילה להפתח חזרה, אך כמות המובטלים עצומה: קרוב ל20% בארה"ב. חברות שחששו לפטר עשו זאת בחסות הקורונה. חברות אחרות בקשיים ובאמת אינן יכולות להחזיר את העובדים לעבודה. החברות גם חוששות לבצע השקעות היום.

  9. ההנחות והדחיות בתשלומי המשכנתאות מסתיימות בקרוב.

  10. מצב היחסים בין ארה"ב לסין מדרדר שוב. רק אתמול סין הודיעה כי לא תעמוד ביעד רכש הסויה מארצות הברית, בהתאם לשלב הראשון בהסכם שנחתם בין המדינות.

  11. בארה"ב נכנסים עתה למערכת בחירות שעשויה להיות מכוערת כי הקוטביות בחברה האמריקאית, כמו גם המתחים הבין גיזעיים והבין מעמדיים, מגיעים לשיא.

  12. מאזן הפד עבר כבר את 7 טריליון הדולר ועוד היד נטויה. מכונת הדפוס עובדת והחוב רק ממשיך ועולה. כל עוד הדולר הוא המטבע הבין לאומי ולארה"ב יש את מכונת הדפוס אין מצב שארצות הברית תכנס לחדלות פרעון, כמו שכלכלנים רבים חושבים, ולא משנה מה יהיה החוב שלה. אך בשלב מסויים ערך הדולר עשוי לרדת בחדות והדבר יביא לאי יציבות וללחצים אינפלציוניים.

כל אלו סיבות לכך שהשווקים צריכים לרדת או אף להתרסק.

אז מה קורה בשווקים ?

בסוף אפריל פרסם משרד האוצר האמריקני את צפי הגיוסים שלו לחודשים הקרובים. בעוד המשקיעים התרכזו בנתון של 3 טריליון דולר, הסיפור האמיתי הוא שהממשל האמריקני שולף החל מהחודש את הנשק לקראת הבחירות - הצפת השווקים בנזילות.


כתוצאה מהנפקות אג"ח הממשל במאי, קופת האוצר האמריקני, שעמדה על 1.1 טריליון דולר בתחילת מאי, עלתה לשיא חדש ועומדת סביב רמה של 1.4 - 1.37 טריליון דולר, סכום שנחשב דמיוני עד לפני מספר חודשים. אך הנקודה המרכזית היא בתחזית ליתרת המזומנים של הממשל בסוף יוני.


החודש מתחיל המפנה ובמקום גיוסי אג"ח ע"י הממשל תתחיל הזרמה מסיבית של נזילות לשווקים לקראת הבחירות. נראה שטראמפ יתחיל להשתמש בקופה שצבר הממשל והצפי אתמול מצביע על כך שקופת המזומנים של הממשל תעמוד על 800 מיליארד דולר בלבד בסוף יוני, והמשמעות היא שקרוב ל-600 מיליארד דולר יוזרמו מהממשל האמריקני לשווקים הפיננסים בתוך כחודש!


ההשפעה של ירידה בקופת המזומנים של משרד האוצר של ארה"ב דומה להשפעה של תוכנית רכישות מצד הפד'. בסיטואציה בה הממשל רק מוציא כסף ולא מגייס, רזרבות הבנקים צפויות לגדול משמעותית וחלק משמעותי מסכומים אלו צפוי לזרום לשווקים.


זו לא הפעם הראשונה שהממשל מבצע מהלך שכזה: התיקון החד בשווקים בתחילת 2019 התרחש הרבה בזכות העובדה כי הממשל האמריקני יצא מהשווקים ולא גייס חוב למספר חודשים בתקופה זו.

נציין כי קופת האוצר נעה בשנים האחרונות ברמה של 100-400 מיליארד דולר, כך שלממשל האמריקני תהיה עוד "כרית ביטחון" גדולה מאוד לקראת הבחירות גם לאחר הזרמות אלו.


רמת המזומנים בקופת האוצר האמריקני:



לנוכח כמויות הדולרים האדירות שצפויות לזרום לשוק ע"י הממשל, קשה לראות כיצד המדדים המובילים לא יגיעו לשיאים חדשים לקראת הבחירות הקרובות. וכל זאת מבלי שציינו את הכוח שהוענק למשרד האוצר האמריקני בעקבות תוכנית ההתערבות של הפד' בשווקים השונים.

צריך לזכור שלמרות תוכניות הפד' להתערבות בשוק האג"ח הקונצרני לפני כחודש, עד כה הוא לא התערב. לאור ההאטה בשווקים ובפעילות הכלכלית בימים האחרונים, הבנק הודיע היום כי הרכישות יתחילו כבר בימים הקרובים. זהו תקדים למעשה, ושינוי בחוקי המשחק.


חשוב להזכיר כי מי שצפוי לבצע בפועל את הרכישות הוא משרד האוצר האמריקני, כיוון שע"פ החוקה האמריקנית אסור לפד' לבצע רכישות כאלו . אז איך בכל זאת הפד' עוקף את ההגבלות? הממשל האמריקני הקים גוף השקעות מיוחד (Special Purpose Vehicle או בקיצור SPV). הפד' מלווה כספים לאותו גוף השקעות מיוחד והוא זה שמבצע את הרכישות בפועל.


להצפת השווקים בדולרים החל מהחודש צפויות כמובן להיות השלכות גם בשוקי המט"ח וזה בדיוק מה שעשוי לקרות - לחץ לירידת הדולר בשווקים במהלך החודשים הבאים.

המשמעות של כל הצעדים שפורטו עד כה: המזומנים בידי המערכת הבנקאית צפויים לזנק בעוד קרוב ל-800 מיליארד דולר בחודש הקרוב.

ראו בגרף את כמות המזומנים בידי הבנקים בארה"ב אחרי הקפיצה בחודשים האחרונים, כאשר עוד קפיצה חדה צפויה בקרוב.





אם כבר היום אפשר לטעון כי המערכת הפיננסית בארה"ב מוצפת בנזילות, הרי שהפעולות הצפויות של טראמפ הופכות את החודשים האחרונים לקדימון בלבד. נזכיר כי לנזילות גבוהה במערכת הבנקאית יש השפעה כמעט על כל אספקט בשוק: מרווחי האשראי בשוקי האג"ח הקונצרניים צפויים לרדת בחדות. הדולר, שכבר החל לרדת השבוע, ירד עוד. בנוגע לשוקי המניות, נראה כי כשכסף זול מגיע בלי קושי לבנקי השקעות ולקרנות הגידור הפעילות בשוק, מדובר במתכון בטוח לעליות שערים חדות.

לסיכום


פעולות הממשל מאותתות כי חודשי ההזרמה האחרונים היו רק קדימון. החל מאתמול ממשל טראמפ שלף את "הנשק הסודי" שלו לקראת הבחירות ולמרות שנתוני המאקרו בעולם ממשיכים להיות חלשים במיוחד, העליות במדדים המובילים בוול סטריט לא מראה סימני עצירה. מדד הS&P500 משלים עלייה של קרוב ל-45% מהשפל ומדד הנאסד"ק נמצא כבר במרחק נגיע מרמות שיא כל הזמנים. קורונה? השווקים בוול סטריט לא שמעו על זה.

האווירה בשווקים כבר בועתית: "שיחות הסלון" מתנהלות סביב הרווחים שנעשו בחודשים האחרונים, גם בקרב אנשים שאינם משקיעים בדרך כלל ושהקשר ביניהם ובין שוק ההון מקרי לחלוטין. לפתע נדמה שכולם "גאונים בשוק" ובאופן כללי יש הרגשה שהכל עולה בתקופה זו. בדרך כלל אוירה כזו מהווה תמרור אזהרה גדול לשווקים, אך הפעם לא בטוח.


אם מסתכלים על הצפי לנזילות בשווקים לתקופה הקרובה. קשה שלא לקבל את התחושה שזו רק ההתחלה. החל מהערב, טראמפ והממשל האמריקני שולפים את הנשק של הצפת השוק בדולרים.

קופת האוצר האמריקנית קובעת בימים אלו ממש שיא כל הזמנים עם נתון של 1.35-1.4 טריליון דולר. כן, לממשל טראמפ יש כרגע רזרבות לא מנוצלות בסכום דמיוני והוא הצליח לגייס סכום זה בזכות העובדה שהפד' רכש יותר מ-127% מהאג"ח שהונפק בחודשים האחרונים.


טראמפ מתכנן להקפיץ את השווקים לשיאים לקראת הבחירות והיום כבר נראה כי הנזילות הגבוהה יכולה להוביל את וול סטריט לתוצאה זו עוד החודש.


226 צפיות0 תגובות
bottom of page